Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Pinterest – pelkkää pintaa?

08.06.2012 08:45



VERKON kenties kohutuin ilmiö on tällä hetkellä sosiaalisen median uusi kuvapalvelu, Pinterest. Pinterestissä käyttäjät lisäävät netistä löydettyjä mielenkiintoisia kuvia omiin sähköisiin leikekirjoihinsa. Palvelu muistuttaa rakenteeltaan hieman Facebookia, mutta perustuu ensisijaisesti visuaalisuuteen.

Kiinnostavaa Pinterest-ilmiössä on juuri kuvien nousu viestinnän keskiöön. Aikaisemmat sosiaalisen median palvelut ovat perustuneet enemmän kirjoitettuun sisältöön. Mistä kuvien nousu kertoo? Voisihan olettaa, että kuvien todistusvoima todellisuuteen viittaavina tekijöinä on heikentynyt kuvamanipuloinnin aikakaudella. Ehkä ilmiössä onkin kyse hienoksi manipuloitujen, usein kaupallisten, kuvien käytöstä oman verkkoidentiteetin rakennusaineena. Pinterestissä käyttäjien on nimittäin mahdollista ladata leikekirjaansa käytännössä mikä tahansa netissä oleva kuva, eikä palvelussa juuri kunnioiteta tekijänoikeuksia.

Pinterest ilmentääkin hyvin nettiaikaa, jossa lähes kaikenlaiset kulttuuriset sisällöt ovat uudelleenmuokattavissa, leikeltävissä ja ladattavissa. Tämä ilmiö on kiinnostanut viime vuosina myös useita mediatutkijoita.

Mediatutkija Teppo Turkin mukaan identiteetin jatkuvasta uudistamisesta on tullut verkossa välttämättömyys. Pärjätäkseen yksilön tulisi sopeutua jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin ja muokata identiteettiä kunkin sosiaalisen yhteisön mukaan. Koska pysyvää ydinminää ei enää ole, tarvitsemme identiteettien testaukseen sosiaalisen median kaltaisia tiloja.

Netissä vallitsee epäilemättä muuttuvien minuuksien ja identiteettien jatkuva karnevaali. Verkossa ihmisillä on tavallisesti useita erilaisia rooleja, sähköisiä asukokonaisuuksia, joita vaihdetaan aina tilanteen mukaan. Tällaisen moninaisuuden on nähty paitsi luovan yhteisöllisyyttä, myös korostavan eri ryhmien välisiä eroja. Ei ole yllättävää, että lähes jokaiselle Facebookin ryhmälle löytyy oma vastaryhmänsä.

On kiinnostavaa nähdä, millainen on Pinterestin tulevaisuus. Ilmestyykö jostakin uusi sosiaalisen median palvelu, joka yhdistää Facebookin, Twitterin ja Pinterestin hyvät puolet entistäkin koukuttavammaksi kokonaisuudeksi?

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kohtuudella koko vuosi
21.01.2010 10:35

21.01.2010 10:35


Valelääkärin vastaanotolla
15.01.2010 11:24

15.01.2010 11:24


Lihaa luitten päälle
08.01.2010 09:09

08.01.2010 09:09


Kymmenen toivomusta
18.12.2009 09:59

18.12.2009 09:59


Se on geeneistä kii
08.12.2009 15:50

08.12.2009 15:50


Apteekki – vai mikä se nyt olikaan?
04.12.2009 09:46

04.12.2009 09:46


Selkeä viesti jää päähän
26.11.2009 11:45

26.11.2009 11:45


Linjoillamme on nyt ruuhkaa
20.11.2009 10:55

20.11.2009 10:55


Sikainfluenssarokotteet apteekkijakeluun
13.11.2009 10:38

13.11.2009 10:38


Auktoriteettiusko, minne menit?
05.11.2009 09:58

05.11.2009 09:58