Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Pinterest – pelkkää pintaa?

08.06.2012 08:45



VERKON kenties kohutuin ilmiö on tällä hetkellä sosiaalisen median uusi kuvapalvelu, Pinterest. Pinterestissä käyttäjät lisäävät netistä löydettyjä mielenkiintoisia kuvia omiin sähköisiin leikekirjoihinsa. Palvelu muistuttaa rakenteeltaan hieman Facebookia, mutta perustuu ensisijaisesti visuaalisuuteen.

Kiinnostavaa Pinterest-ilmiössä on juuri kuvien nousu viestinnän keskiöön. Aikaisemmat sosiaalisen median palvelut ovat perustuneet enemmän kirjoitettuun sisältöön. Mistä kuvien nousu kertoo? Voisihan olettaa, että kuvien todistusvoima todellisuuteen viittaavina tekijöinä on heikentynyt kuvamanipuloinnin aikakaudella. Ehkä ilmiössä onkin kyse hienoksi manipuloitujen, usein kaupallisten, kuvien käytöstä oman verkkoidentiteetin rakennusaineena. Pinterestissä käyttäjien on nimittäin mahdollista ladata leikekirjaansa käytännössä mikä tahansa netissä oleva kuva, eikä palvelussa juuri kunnioiteta tekijänoikeuksia.

Pinterest ilmentääkin hyvin nettiaikaa, jossa lähes kaikenlaiset kulttuuriset sisällöt ovat uudelleenmuokattavissa, leikeltävissä ja ladattavissa. Tämä ilmiö on kiinnostanut viime vuosina myös useita mediatutkijoita.

Mediatutkija Teppo Turkin mukaan identiteetin jatkuvasta uudistamisesta on tullut verkossa välttämättömyys. Pärjätäkseen yksilön tulisi sopeutua jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin ja muokata identiteettiä kunkin sosiaalisen yhteisön mukaan. Koska pysyvää ydinminää ei enää ole, tarvitsemme identiteettien testaukseen sosiaalisen median kaltaisia tiloja.

Netissä vallitsee epäilemättä muuttuvien minuuksien ja identiteettien jatkuva karnevaali. Verkossa ihmisillä on tavallisesti useita erilaisia rooleja, sähköisiä asukokonaisuuksia, joita vaihdetaan aina tilanteen mukaan. Tällaisen moninaisuuden on nähty paitsi luovan yhteisöllisyyttä, myös korostavan eri ryhmien välisiä eroja. Ei ole yllättävää, että lähes jokaiselle Facebookin ryhmälle löytyy oma vastaryhmänsä.

On kiinnostavaa nähdä, millainen on Pinterestin tulevaisuus. Ilmestyykö jostakin uusi sosiaalisen median palvelu, joka yhdistää Facebookin, Twitterin ja Pinterestin hyvät puolet entistäkin koukuttavammaksi kokonaisuudeksi?

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Hoitajaresepti
13.04.2012 14:02

13.04.2012 14:02


Subut apteekista
04.04.2012 10:47

04.04.2012 10:47


Uutiskriteerit liikkeessä
30.03.2012 09:30

30.03.2012 09:30


Kolikon toinen puoli
22.03.2012 18:20

22.03.2012 18:20


Saisiko olla foolihappoa?
16.03.2012 09:59

16.03.2012 09:59


Halpalääkkeiden kallis hinta
08.03.2012 20:59

08.03.2012 20:59


Riisitautiset britit
29.02.2012 13:36

29.02.2012 13:36


Olenko oikealla alalla?
17.02.2012 09:00

17.02.2012 09:00


Kohtalon ivaa
10.02.2012 09:18

10.02.2012 09:18


Verkkoyhteisöllisyyden monet ulottuvuudet
03.02.2012 10:10

03.02.2012 10:10