Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Nolo juttu

06.02.2009 09:47

JOS MIKKELIN APTEEKKAREILTA kysytään, he varmasti allekirjoittavat väitteen, että viestintä on vaikea laji. Alueen valtalehti Länsi-Savo kertoi hiljattain (23.1.), että Mikkelin apteekkarit ovat valittaneet Kuopion hallinto-oikeuteen Lääkelaitoksen päätöksestä perustaa Graanin liikekeskukseen uusi apteekki. Apteekin on katsonut tarpeelliseksi myös Mikkelin kaupunginhallitus.

Apteekkarit perustelivat uuden apteekin tarpeettomuutta lehden kuuden palstan jutussa ymmärrettävästi, mutta lähinnä apteekkarien näkökulmasta.

Mikkeliläisten tyrmäys tuli seuraavan päivän lehdessä. Lehti oli saanut lukijoilta tulvimalla palautetta. Lukijat olivat tyrmistyneitä apteekkareiden valituksesta. Kännykkäpalautteessa ihmeteltiin valittajien ahneutta ja arveltiin, että oma tilipussi on apteekkareille tärkeämpi kuin sairaat ihmiset. Tapaus innoitti myös lehden pilapiirtäjän. Imagokolhu oli valmis.

Apteekeilla ja apteekkareilla on hyvä maine. Se on rakentunut vuosien saatossa ahkeralla työllä, yrittämisellä ja asiantuntemuksella. Sitä kannattaa varjella. Yksin ja yhdessä. Viestinnällisesti Mikkelissä tapahtuneesta voidaan enää ottaa vain opiksi.

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.


Kommentit

Parempi katsoa kuin katua 17.02.2009 11:12

Lainaan tähän emeritusprofessori Osmo A. Wiion viestintää käsittelevät seitsemän lakia:

1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.
2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.
5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan se, miten ne näyttävän olevan.
6. Uutisen tärkeys on verrannollinen sen etäisyyden neliöön.
7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisimmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten.

Bengt M. 13.02.2009 10:14

Kuten Erkki toteaa tiedottaminen on vaikea asia. Alamme ns. isot katastrofit ovat varmasti kaikkien tiedossa mutta olisiko saatavana hyödyllistä evästystä pienemmistä tapauksista, josta voisimme ottaa oppia tai miksei esimerkkejä tilanteista missä tiedottaminen on mennyt juuri niinkuin on ajatellut - ja miksi silloin tieottaminen on onnistunut.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Eväitä ensi vuoteen
12.12.2014 08:47 MARJA RITALA

Blogit 12.12.2014 08:47 MARJA RITALA


Iso muutos
05.12.2014 11:05 MERJA HIRVONEN

Blogit 05.12.2014 11:05 MERJA HIRVONEN


Hyvät neuvot sisältyvät hintaan
28.11.2014 11:25 KATARIINA KALSTA

Blogit 28.11.2014 11:25 KATARIINA KALSTA


Itsehoitolääkkeet apteekista
22.11.2014 11:59 ERKKI KOSTIAINEN

Blogit 22.11.2014 11:59 ERKKI KOSTIAINEN


Saatavuusongelmien varalle tarvitaan joustoa
21.11.2014 06:30 RISTO KANERVA

Blogit 21.11.2014 06:30 RISTO KANERVA


Radikaaleja ratkaisuja
14.11.2014 16:35

14.11.2014 16:35


Some sopii suomalaisille
07.11.2014 11:34

07.11.2014 11:34


Lääkäri etänä apteekkiin
27.10.2014 14:20

Uudistuva terveydenhuolto 27.10.2014 14:20


Ammattilaisen velvollisuus
10.10.2014 10:27

10.10.2014 10:27


Bittiavaruuden nielaisemat
03.10.2014 09:10

03.10.2014 09:10