Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kustannus vai säästö?

12.09.2013 16:03

FARMASIAN Maailmankongressissa FIP:ssä esiteltiin taas monenlaisia tutkimuksia, joista päällimmäisenä mieleeni jäi lääkehoidon oikea toteuttaminen. Käyttämättömät ja virheellisesti käytetyt lääkkeet aiheuttavat yhteiskunnille ympäri maailmaa suunnattomat kulut.

Suomessa lääkäri määrää lääkkeen ja apteekki toimittaa sen asiakkaalle. Lääkäri antaa eritasoisia ohjeita potilaille määrätessään lääkkeen; toiset kertovat hyvinkin perinpohjaisesti lääkkeestä ja sen käytöstä, toiset vain ojentavat reseptin asiakkaalle. Joskus resepti tulee potilaan kotiin kirjeessä tai potilaalle ilmoitetaan, että sähköinen resepti on noudettavissa apteekista.

Apteekki puolestaan toimittaa lääkkeen asiakkaalle ohjeineen. Toki apteekissakin neuvonta saattaa olla eritasoista, mutta toisinaan voi käydä myös niin, että uudessa sairaustilanteessaan potilas unohtaa kaikki annetut ohjeet heti apteekista poistuessaan.

Mutta kuka motivoi potilasta käyttämään lääkkeitään ja huolehtii potilaan lääkkeiden käytöstä niiden kuukausien aikana, kun lääkkeitä ei haeta apteekista. Perinteisestihän asiakkaalle toimitetaan 3 kuukauden lääkkeet kerrallaan. Monet tutkimustulokset osoittavat, että lääkehoitoon sitoutuminen on paljon parempaa ja lääkehoito toteutuu toivotulla tavalla, jos apteekin interventio tapahtuu myös lääkkeen käytön aikana.

Monet lääkkeet vaativat myös erityisopastusta. Esimerkiksi astmalääkkeitä toimitettaessa potilas saa ohjeet erilaisten sumuttimien ja annostelun apuvälineiden käytöstä, mutta ongelmat saattavatkin tulla esiin lääkkeen käytön aikana. Neuvontaan tulisikin panostaa erityisesti silloin, kun asiakas hakee uudelleen lääkkeitä. Pelkkä kysymys, osaako asiakas käyttää lääkettään, ei riitä. Tähän kun saa yleensä saman vastauksen kuin Mitä kuuluu –kysymykseen. Siihenhän vastataan lähes aina että ”hyvää”, vaikka elämässä olisi tapahtunut millaisia asioita. Lääkkeen käyttökysymykseenkin yleisin vastaus on että ”osaan”, vaikka mielessä myllertäisi monenlaisia kysymyksiä.

Apteekin maksullinen palvelu, jonka tarkoituksena on lääkkeen käytön motivointi ja asiakkaan perehtyminen hoidon toteutukseen, on todettu kustannustehokkaaksi palveluksi. Astmalääkitys on tästä hyvä esimerkki. FIP-kongressissa esitetyn tutkimuksen mukaan astmalääkkeiden käyttö onnistui vain noin 20 prosenttisesti, mutta apteekin lääkityksen aikaisen intervention jälkeen noin 70 prosenttisesti.

Apteekin 15 minuutin opastuksen kustannukset alittivat huomattavasti kustannukset, jotka huonosti toteutunut lääkehoito aiheuttaa. Apteekille maksettava korvaus ei siis lisääkään lääkehoidon kustannuksia, vaan laskee niitä ja kaiken lisäksi kohentaa potilaan hyvinvointia. Esimerkiksi Tanskassa yhteiskunta korvaa apteekille astmapotilaiden opastuksen kerran vuodessa.

Tähän meidänkin pitäisi Suomessa pyrkiä. Lääkkeiden järkevä ja oikea käyttö, apteekin lisäpalveluna antama toistuva opastus ja potilaiden tietoisuuden lisääminen lääkkeiden käytöstä eivät ole lisäkustannus yhteiskunnalle vaan säästötoimenpide.

Riitta Andersin

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Sääntelyllä ohjataan lääkealan kokonaistaloutta
27.03.2019 16:05 ILKKA HARJULA

Apteekkijärjestelmä 27.03.2019 16:05 ILKKA HARJULA


Taksin hinta ja apteekit
06.03.2019 16:03 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkijärjestelmä 06.03.2019 16:03 ERKKI KOSTIAINEN


Hoivakodin lähiapteekki onkin kaukoapteekki
27.02.2019 08:00 MERJA HIRVONEN

Annosjakelu 27.02.2019 08:00 MERJA HIRVONEN


Itkin liikutuksesta, sitten kiukusta
20.02.2019 13:00 ELINA AALTONEN

Omat blogit 20.02.2019 13:00 ELINA AALTONEN


Seinät eivät hoida – eivätkä neuvo
15.02.2019 10:12 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit 15.02.2019 10:12 ERKKI KOSTIAINEN


Tuhlatut lääkkeet
30.01.2019 13:40 CHARLOTTA SANDLER

Lääkehoito 30.01.2019 13:40 CHARLOTTA SANDLER


Terveystalo avasi Pandoran lippaan
22.01.2019 11:01 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkekorvaukset 22.01.2019 11:01 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lääke-euron uusjako
11.01.2019 08:44 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous 11.01.2019 08:44 ERKKI KOSTIAINEN


Lennokas tarina apteekkiketjusta
04.01.2019 13:37 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkejakelu 04.01.2019 13:37 OLLI-PEKKA TIAINEN


Muutos vaatii osaamista!
25.10.2018 10:45 SARI WESTERMARCK

25.10.2018 10:45 SARI WESTERMARCK