Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Kultainen tulevaisuus

29.08.2012 09:10



VUONNA 1999 Suomessa elettiin nousukautta. Tulevaisuus näyttäytyi monien suomalaisten yritysten silmissä vähintäänkin lupaavalta – maalattiin kuvaa rajattomien mahdollisuuksien uudesta ajasta.

Kenties osuvimmin ajan henki tulee ilmi yritysten vuosikertomuksissa. Vuosituhannen vaihteessa Suomalaisen talouden veturina pidettiin Nokiaa.

Nokian vuoden 1999 vuosikertomuksessa tulevaisuudesta puhutaan näin: UUSI AIKAKAUSI. Olemme hyvin merkittävän muutoksen äärellä. Se ei koske vain meidän yhtiötämme tai teollisuudenalaamme, vaan jokaista ihmistä ja kaikkia elämän alueita. Internetin ja liikkuvuuden yhdistelmän avulla olemme murtautumassa läpi ajan ja paikan asettamien rajojen. Kyseessä ovat todella mahtavat voimat, eikä kukaan voi tässä vaiheessa vielä tietää varmasti, mihin ne meidät vievät.

Syntyy vaikutelma ajasta, joka murtautuu menneisyyden rajoitteiden läpi ja sinkoaa aikalaisensa kohti uutta mahdollisuuksientäyteistä tulevaisuutta.

Samassa julkaisussa uudenlaisen tekniikan ja informaation mahdollisuuksia kuvaillaan seuraavasti:

Kun lähestyt autoasi, se voi tunnistaa sinut, päästää sinut sisään ja säätää samalla istuimen ja hallintalaitteet mieltymystesi mukaisiksi. Sen jälkeen se tekee kaiken mahdollisen, jotta matkasi olisi joutuisampi, turvallisempi ja mukavampi. Tulevaisuudessa älylompakko saattaa pitää huolta siitä, ettet elä yli varojesi – tai se järjestää luottoa sitä tarvitessasi.

Tekstistä välittyy vilpitön usko teknologian kaikkivoipaisuuteen. Epäilemättä osa Nokian vuosikertomuksessa esitetyistä asioista on toteutunut muodossa tai toisessa, mutta varoistamme huolta pitävää viisasta lompakkoa ei vielä ole näköpiirissä.

Jokainen yhteiskunnallinen murros näkee itsensä ainutlaatuisena. Yhteiskunnalliset muutokset herättävät uudenlaista puhetapaa ja voimakkaiden tunteellisten ilmaisujen määrä lisääntyy. Huomattavan usein murrosaikojen julkaisuissa uskotaan myös muodissa olevan tekniikan mullistavan elämänalueet.

Uskomme, että WAP-protokolla luo perustan koko joukolle sähköisen kaupankäynnin, viihteen ja informaation käyttömahdollisuuksia, jotka voivat mullistaa totutut toimintatapamme. Moni varmasti muistaa, millainen oli WAP-tekniikan kohtalo.

On helppoa olla jälkiviisas, mutta olennaisempaa on huomata, ettei nykyhetken vallitsevia muotivirtauksia ja iskulauseita tarvitse omaksua sellaisenaan. Itse olen harkinnut uuden älypuhelimen ostoa, ja mainoksessa kerrotaan tuotteen ominaisuuksista seuraavasti: Puhelin, jolla on myös tunneälyä. Se yksinkertaisesti ymmärtää sinua paremmin. Olisikin kiehtovaa nähdä, millaiseksi minun ja puhelimen välinen ymmärrys muodostuu. Ovatko mainosmiehet tällä kertaa oikeassa?

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja

 


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Sanojen valtaa vai valtaa sanoihin?
28.10.2011 09:00

28.10.2011 09:00


Tarjouksessa monivitamiinia!
21.10.2011 09:00

21.10.2011 09:00


Apteekkikäynnillä
13.10.2011 17:43

13.10.2011 17:43


Made in ?
06.10.2011 10:00

06.10.2011 10:00


Kohti Amsterdamia
30.09.2011 09:27

30.09.2011 09:27


Tappajavirus osa 2
23.09.2011 09:32

23.09.2011 09:32


Oma koti kullan kallis
15.09.2011 14:29

15.09.2011 14:29


Nollasummapeli lopetettava
05.09.2011 09:33

05.09.2011 09:33


Terveisiä Neuvostoliitosta
31.08.2011 18:53

31.08.2011 18:53


Apteekeista saa vielä palvelua
19.08.2011 08:58

19.08.2011 08:58