Kiitoksen paikka
04.06.2010 10:15
NEULANKÄRKI rusahtaa nenäontelosta luuseinämän läpi poskiontelooni. Haukon henkeäni, kun lääkäri tyhjentää ruiskullisen keittosuolaliuosta poskiontelooni ja virnistelee: "Onko sulla kamera mukana, nyt saisit hyvän kuvan."
Pitelen sylissäni kaarimaljaa, johon pian pullahtaakin raa'alta kananmunankeltuaiselta näyttävää märkäeritettä.
Kyyneleitäni pyyhkien kiitän mielessäni Erottajan apteekin farmaseuttia. Hän oli ensimmäinen terveysalan ammattilainen, joka puuttui pitkittyneeseen poskiontelotulehdukseeni.
Olin siihen mennessä käynyt kolmella yleislääkärillä, joista jokainen oli määrännyt aina uuden, entistä laajakirjoisemman antibioottikuurin.
"Mene erikoislääkärille", farmaseutti neuvoi, kun ihmettelin hänelle, onko järkeä syödä kolmatta perättäistä antibioottikuuria.
Varasin ajan korvalääkärille, jossa alkoi tapahtua. Punktiossa poskiontelosta löytyi niin paljon märkää, ettei mikään määrä antibioottia olisi siihen edes purrut.
Onneksi farmaseutilla oli ammattitaitoa ohjata minut takaisin lääkäriin, eikä intressissä ollut turhan antibiootin myyminen. On helpottavaa tietää, että apteekin asiakaspalvelu on säilynyt korkeatasoisena, vaikka viitehintajärjestelmä onkin saanut apteekkien talouden ahtaalle.
Kiitos siitä!
Erja Elo
Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimittaja
Osallistu keskusteluun
Käsi pystyyn, Oriola
|
Tylsää? No ei ole ollut!
|
Kriisi näytti farmaseuttisen osaamisen merkityksen
|
Hammastikkuja lääkepulaan
|
Läpihuutojuttu!
|
Väärät luulot itsehoidossa voivat olla kohtalokkaita
|
Apteekista annettavat neuvot suojaavat vääriltä lääkevalinnoilta
|
Hallituksen apteekkiuudistus saa tukea kansalaisilta
|
Ei mikään mukauudistus
|
Suomalainen ja ruotsalainen farmasian opiskelija tulivat sillikselle
|