Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Digisyrjäytyneet

12.09.2014 12:20

PÄÄTTÄJÄT JA YHTEISKUNNAN aktiivit käyvät vilkasta keskustelua Twitterissä ja Facessa. Moni mielipide muovautuu ja uutinen syntyy näiden keskustelujen pohjalta. Samaan aikaan valtava joukko kokeneita ja näkemyksellisiä suomalaisia on tämän keskustelun ulkopuolella. Miten he saavat äänensä kuuluviin?

Keskustelin iäkkään tuttavan kanssa, joka on aktiivinen, ajatteleva ja ajassa kiinni. Yllättäen hän sanoikin, että kokee, että nyt aika on ajanut hänen ohitseen. Hän ei enää ymmärrä, mitä puhutaan. Ei sitä, mitä nuoret juttelevat tai oikeastaan muutkaan. Mediassakin puhutaan asioista, joita hän ei ymmärrä. Tämä oli jollain tavalla hänelle merkki siitä, ettei enää ole yhteiskunnan täysvaltainen jäsen.

Palvelujen ja asioinnin siirtyessä yhä enemmän verkkoon odotetaan, että ihminen on myös itse vastuussa tiedon hankinnasta. Löytyyhän jo nyt esimerkiksi sairauksien hoidosta, lääkkeistä ja terveydestä paljon tietoa ja mielipiteitä. Isompi ongelma on tiedon laatu ja oikeellisuus.

Terveydenhuollon ammattilaisten tehtäväksi jäänee väärien käsitysten oikominen sekä asiakkaiden tukeminen ja ohjaaminen oikeaan hoitoon. Samalla pitäisi tunnistaa ne kansalaiset, jotka haluavat tai tarvitsevat edelleen palvelua ja tietoa ihmiseltä ihmiselle.

Itse uskon, että tällä hetkellä on hyvin nopeasti syntymässä uudenlainen yhteiskunnasta syrjäytyneiden joukko. He eivät aina saa tarvitsemaansa tietoa, eivätkä pysty hoitamaan asioitaan niin kuin yhteiskunta edellyttäisi. Heille QR-koodit, Twitterit ja chatit ovat hepreaa. Samalla syntyy varmasti uusi verkkoavustajien ammattikunta, joka auttaa verkkoasioinnissa.

Katariina Kalsta
Kirjoittaja on proviisori ja Apteekkariliiton Brand Manager.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Kohtuudella koko vuosi
21.01.2010 10:35

21.01.2010 10:35


Valelääkärin vastaanotolla
15.01.2010 11:24

15.01.2010 11:24


Lihaa luitten päälle
08.01.2010 09:09

08.01.2010 09:09


Kymmenen toivomusta
18.12.2009 09:59

18.12.2009 09:59


Se on geeneistä kii
08.12.2009 15:50

08.12.2009 15:50


Apteekki – vai mikä se nyt olikaan?
04.12.2009 09:46

04.12.2009 09:46


Selkeä viesti jää päähän
26.11.2009 11:45

26.11.2009 11:45


Linjoillamme on nyt ruuhkaa
20.11.2009 10:55

20.11.2009 10:55


Sikainfluenssarokotteet apteekkijakeluun
13.11.2009 10:38

13.11.2009 10:38


Auktoriteettiusko, minne menit?
05.11.2009 09:58

05.11.2009 09:58