Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Digisyrjäytyneet

12.09.2014 12:20

PÄÄTTÄJÄT JA YHTEISKUNNAN aktiivit käyvät vilkasta keskustelua Twitterissä ja Facessa. Moni mielipide muovautuu ja uutinen syntyy näiden keskustelujen pohjalta. Samaan aikaan valtava joukko kokeneita ja näkemyksellisiä suomalaisia on tämän keskustelun ulkopuolella. Miten he saavat äänensä kuuluviin?

Keskustelin iäkkään tuttavan kanssa, joka on aktiivinen, ajatteleva ja ajassa kiinni. Yllättäen hän sanoikin, että kokee, että nyt aika on ajanut hänen ohitseen. Hän ei enää ymmärrä, mitä puhutaan. Ei sitä, mitä nuoret juttelevat tai oikeastaan muutkaan. Mediassakin puhutaan asioista, joita hän ei ymmärrä. Tämä oli jollain tavalla hänelle merkki siitä, ettei enää ole yhteiskunnan täysvaltainen jäsen.

Palvelujen ja asioinnin siirtyessä yhä enemmän verkkoon odotetaan, että ihminen on myös itse vastuussa tiedon hankinnasta. Löytyyhän jo nyt esimerkiksi sairauksien hoidosta, lääkkeistä ja terveydestä paljon tietoa ja mielipiteitä. Isompi ongelma on tiedon laatu ja oikeellisuus.

Terveydenhuollon ammattilaisten tehtäväksi jäänee väärien käsitysten oikominen sekä asiakkaiden tukeminen ja ohjaaminen oikeaan hoitoon. Samalla pitäisi tunnistaa ne kansalaiset, jotka haluavat tai tarvitsevat edelleen palvelua ja tietoa ihmiseltä ihmiselle.

Itse uskon, että tällä hetkellä on hyvin nopeasti syntymässä uudenlainen yhteiskunnasta syrjäytyneiden joukko. He eivät aina saa tarvitsemaansa tietoa, eivätkä pysty hoitamaan asioitaan niin kuin yhteiskunta edellyttäisi. Heille QR-koodit, Twitterit ja chatit ovat hepreaa. Samalla syntyy varmasti uusi verkkoavustajien ammattikunta, joka auttaa verkkoasioinnissa.

Katariina Kalsta
Kirjoittaja on proviisori ja Apteekkariliiton Brand Manager.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Taas uusi kohukirja
16.05.2014 08:07

16.05.2014 08:07


Astmaatikon paras ystävä
09.05.2014 10:00

09.05.2014 10:00


E-resepti ja lääkitysturvallisuus
30.04.2014 11:01

30.04.2014 11:01


Ei kaikkea voi digitalisoida
17.04.2014 10:37

17.04.2014 10:37


Kadehdittava apteekkijärjestelmä
11.04.2014 09:25

11.04.2014 09:25


Samanlaista vai erilaista hyvää palvelua?
04.04.2014 08:31

04.04.2014 08:31


Käsitteet selviksi
26.03.2014 07:31

26.03.2014 07:31


Vihreän ristin apteekki
21.03.2014 10:06

21.03.2014 10:06


Lääkeneuvontaa 365
14.03.2014 10:55

14.03.2014 10:55


Anna lapsellesi terveet valtimot
28.02.2014 08:43

28.02.2014 08:43