Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Bittiavaruuden nielaisemat

03.10.2014 09:10

VIIME KESÄNÄ Brasiliassa järjestettiin jalkapallon maailmanmestaruuskisat. Kisojen aikana YLE esitti koosteita myös menneiden vuosien turnauksista, ja huomioni kiinnittyi erityisesti peliasujen muutokseen. Esimerkiksi 70-luvun pelipaidat henkivät vielä epäkaupallisuutta siinä missä 90-luvun peliasut olivat teknisiä, mutta väljiä paitariepuja.

Ajan hammas puree armottomasti kulutustuotteisiin. Hetki sitten tyylikkäiltä näyttäneet tavarat ovat pian hauskoja muistoja menneiltä vuosilta.

Fyysistäkin ympäristöä nopeammin aika nakertaa verkkoa. Muutaman vuoden vanhat nettisivut ovat jo esihistoriaa. Kiinnostava kysymys on, miksi vanhojen verkkosivujen ominaisuudet eivät kierrä muoti-ilmiöinä samalla tavalla kuin menneiden vuosikymmenten kulttuurisisällöt – vaatetus, sisustus tai vaikka musiikki. On olemassa nettisivujen tietoista vanhentamista, mutta kovin laajasta ilmiöstä ei ole kyse.

Niin ikään nettisivujen kehityksen ja ympäröivän todellisuuden välisestä vuorovaikutuksesta kertoviin artikkeleihin törmää melko harvoin. Harvoin kuulee sanottavan, että tämän sivun taitto ilmentää 90-luvun kulttuuri-ilmapiiriä. Erilaisia tutkimuksia esimerkiksi 90-luvun helsinkiläisnuorten alakulttuureista kyllä löytyy, mutta varsinaiset sähköiset verkkomuseot tai arkistot ovat melko harvassa.

Kuinka moni muistaa tarkasti, millaista oli esimerkiksi varhaisen Facebookin tai Twitterin sosiaalinen kanssakäyminen? Entä kuka voisi kertoa luotettavasti näiden palveluiden alkuaikojen ilmapiiristä laajemmin?

Yhtenä syynä verkkosivujen historiallisen tarkastelun suhteelliseen niukkuuteen on tavoitettavuus. Vanhat verkkoalustat ja nettisivut eivät yleensä jää käyttäjiensä näkyville, vaan hautautuvat bittiavaruuteen.

Arvokas yritys taltioida verkkohistoriaa on Wayback Machine -niminen palvelu. Sen väitetään pitävän sisällään yli kymmenen miljardia sivua noin vuodesta 1996 lähtien. Arkiston avaamilta sivuilta havaitsee heti ajan kulumisen. Esimerkiksi 4. joulukuuta 2003 Suomen Apteekkariliiton sivut näyttivät tämän linkin mukaisilta. Eteenpäin on menty ja vauhdilla.

Visiitti Wayback Machinen sivuille osoittaa kouriintuntuvasti sen, että jokainen sivu päätyy lopulta sähköiseen romukoppaan. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelee sivustouudistuksia ja niihin kiinnitettäviä resursseja. Ajan hammas ei säästä sähköistä ympäristöä.

Ilkka Salmela

Kirjoittaja on Apteekkariliiton verkkotiedottaja.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Oy Etsivätoimisto Apteekki AB
27.01.2011 07:26

27.01.2011 07:26


Pulmallinen nettidiagnoosi
21.01.2011 08:21

21.01.2011 08:21


Uutisvuosi paketissa
14.01.2011 09:29

14.01.2011 09:29


Sietämätöntä senttipeliä
06.01.2011 21:51

06.01.2011 21:51


Maalaisjärki hukassa
22.12.2010 08:48

22.12.2010 08:48


Mainospuhe
09.12.2010 07:03

09.12.2010 07:03


Turboturpa korjaa potin
03.12.2010 11:00

03.12.2010 11:00


Varo nettihuijaria!
26.11.2010 09:10

26.11.2010 09:10


Työ tekijäänsä opettaa
19.11.2010 09:31

19.11.2010 09:31


Mun idolit
12.11.2010 09:44

12.11.2010 09:44