Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tekniikan armoilla

28.02.2013 08:23

TIETOTEKNIIKKA on tullut arkeemme hyvin lyhyessä ajassa. Aloittaessani ala-asteen pienessä kyläkoulussa vuonna 1993 tietokone löytyi vain vauraista perheistä. Sen käyttö rajoittui koulun vuosilehden puhtaaksikirjoittamiseen.

Yliopisto-opiskelujeni alkuun mennessä asioiden hoitaminen ja tiedonhaku olivat siirtyneet internetiin. Ilmoitustaulut ja kalvosulkeiset olivat jäämässä historiaan. Sama mullistus on tapahtunut apteekissa. Sähköpostista ja internetistä on tullut tärkeimmät työkalut asioiden hoitamisessa. Kirjat ovat lähinnä hyllynkoristeita ja reseptitkin alkavat olla jo sähköisiä.

AIKA AJOIN huomaan pohtivani, missä vaiheessa olemme liian riippuvaisia tietokoneista. Kun Iisalmessa otettiin käyttöön sähköistä reseptiä pari kuukautta sitten, käsinkirjoitettujen reseptien määrä ryöpsähti hetkellisesti pilviin terveyskeskuksen tietojärjestelmäkatkosten vuoksi.

Sähkökatkot ja nettiyhteyksien häiriöt muistuttavat siitä, että täytyy varautua myös tilanteisiin ilman tekniikkaa. Silloin tarvitaan puhelinyhteyksiä, vanhan ajan Pharmaca Fennicoita, kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea maalaisjärkeä.

Tietojärjestelmien kehittymisen myötä lääkehuollossa on jäänyt pois monta päällekkäistä kirjoitusvaihetta. Reseptinkirjoitus, tiedonsiirto ja tietojen arkistointi tapahtuvat puoliautomaattisesti sekä lääkärin vastaanotolla että apteekissa.

Eittämättä tekniikka on helpottanut ja tehostanut arkeamme huomattavasti. Se on kuitenkin tarkoitettu vain apuvälineeksi arkeen, ei hallitsemaan sitä. Sujuva työnteko lamautuu varmuudella, jos työvälineenä ovat monimutkaiset ja keskenään erilaiset ohjelmistot, miljoonat salasanat sekä toimimattomat laitteet ja yhteydet.

ARVOSTAN APTEEKKITYÖSSÄ eniten aitoja asiakaskontakteja, erityisesti kahdenkeskistä hetkeä tiskillä reseptinkirjoituksen jälkeen. Varsinkin pienemmässä apteekissa asiakkaista tulee helposti tuttuja. Työntekijä muistaa asiakkaan ja hänen sairaushistoriansa pidemmältä ajalta ja oppii psykologisen silmänsä avulla vetämään oikeista naruista. Tietokoneet ovat apuna lääkeneuvonnassa, mutta kaikkea ne eivät voi korvata.

Terveydenhuollossa on pystytty tietotekniikan avulla lisäämään asiakaskontaktien määrää ja niihin käytössä olevaa aikaa. Vapautunut resurssi pitäisi kohdistaa asiakaskontaktin kehittämiseen ja lääkehoidon onnistumisen varmistamiseen. Muutoin saatu hyöty menetetään.

Uusia tietoteknisiä innovaatioita kehitettäessä ja käyttöönotettaessa pitäisi pitää mielessä niiden helppokäyttöisyys, varma toiminta sekä tarkoituksenmukaisuus. Itsetarkoitus ne eivät saa olla.

Jani Rönkkö

Kirjoittaja työskentelee proviisorina Iisalmen Kirkkopuiston apteekissa.


Kommentit

Arkijärki 22.03.2013 14:20

Olipas tervejärkinen puheenvuoro nuorelta mieheltä!

Ilona S. 06.03.2013 07:06

Apteekista sentään vielä saa aidon asiakaskontaktin ! Huonommin alkaa olla jo esim. pankeissa.Monille vanhuksille tietotekniikan valtaan nousu on tehnyt yhteiskunnasta yksinäisemmän ja pelottavamman paikan.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Taustamusiikin käyttö apteekeissa on kasvussa
28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO

Kumppaniblogi 28.09.2020 09:20 TIMO AHOKANTO


Taustamusiikki on kustannustehokas tapa parantaa apteekin asiakaskokemusta
14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto

14.09.2020 11:57 Timo Ahokanto


Apteekin arjen tunteva kirjanpitäjä on kullanarvoinen
09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA

Ilmoitus 09.06.2020 14:41 HANNA MANNERMAA


Verkkoapteekit eturintamassa koronakriisin aikana
27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI

27.04.2020 16:50 MARKKU KORKIAKOSKI


Tiedät, mitä asiakas tarvitsee – mikset myy sitä?
22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN

Kumppaniblogi 22.10.2019 09:30 MAISA DURCHMAN


Oppivan johtajan organisaatiokin oppii
29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 29.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Pelillisyys avaa uusia tapoja oppia
01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA

Kumppaniblogi 01.10.2018 08:00 KATARIINA KALSTA


Jo joutui armas allergia
28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen

Kumppaniblogi 28.06.2018 10:00 Tiina Ahonen


Työ ympäristöfarmasian hyväksi edistyy
08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO

Kumppaniblogi 08.12.2017 11:22 JAAKKO TEPPO


Takeda on apteekkisi yhteistyökumppani
09.06.2017 14:20 Takeda Oy

Kumppaniblogi 09.06.2017 14:20 Takeda Oy