Kehitystyöhön tyytymätön ministeriö muuttaa ohjausta ja haluaa kunnat ja sairaanhoitopi... Lue lisää »

Valtaosa suomalaisista on jo käyttänyt terveydenhuollon digitaalisia palveluita, mutta ... Lue lisää »

Apteekkariliiton jäsenapteekeista noin 140:ssä on apteekkirobotti tehostamassa toiminta... Lue lisää »

Uudistus vähentää reseptilääkeostoihin tarvittavien kirjausten määrää. Lue lisää »

Digitaalisten palveluiden ulkopuolelle jää paljon ihmisiä. Miten apteekkipalvelut turva... Lue lisää »

Virtuaalisairaala tukee erikoissairaanhoitoa

Digitalisaatio   07.06.2016 09:35  ERJA ELO INGIMAGE

,

Itsehoitoon kykenevät hoitavat itseään verkossa ja terveydenhuolto kohdentaa hoidon lopuille.

Suomalaiset pääsevät pian asioimaan virtuaalisairaalassa. Yliopistollisten sairaanhoitopiirien ylläpitämä digipalvelu toimii rinnakkain sähköisen terveysaseman kanssa.

Työnjako on tämä: sähköinen terveysasema on tarkoitettu terveyden arviointiin ja ylläpitoon, virtuaalisairaala auttaa, kun henkilöllä ilmenee terveysongelma.

– Kansalainen voi vaikka tehdä sähköisen terveyskeskuksen puolella hyvinvointikartoitusta. Jos kyselyssä ilmenee terveysongelmia, esimerkiksi selkäkipua, palvelu ohjaa hänet virtuaalisairaalan puolelle selkäoirenavigaattoriin, kertoo projektinjohtaja Sirpa Arvonen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.

Virtuaalisairaalassa toimii jo nyt Mielenterveystalo.fi, jonka palveluita on käyttänyt yli 700 00 suomalaista.

Virtuaalisairaalaan tulee vuoden 2018 loppuun mennessä noin 30 vastaavaa foorumia, jotka tarjoavat tietoa ja tukea eri potilasryhmille.

Sivustoilta potilaat ja heidän omaisensa saavat neuvontaa, palveluohjausta, vertaistukea sekä omahoito-ohjelmia.

Leikkaukseen menevä voi katsoa videon

Erityissairaanhoitoa tarvitseville suomalaiselle luodaan virtuaalisairaalaan digitaalinen asiakkuustili, johon kertyy tietoa omista sairauksista ja niiden hoidosta. Tilin kautta potilaat voivat lähettää ja vastaanottaa informaatiota.

Esimerkiksi leikkaukseen menevä voi täyttää etukäteen tarvittavat lomakkeet, katsoa vastavan leikkauksen kulusta kertovan videopätkän ja pitää tallessa kuntoutusohjeet.

Digitaaliset ratkaisut eivät syrjäytä perinteisiä terveydenhuollon palveluja, vaan täydentävät niitä.

Samalla kyse on priorisoinnista: itsehoitoon kykenevät hoitavat itseään verkossa ja terveydenhuolto kohdentaa hoidon lopuille.

– Näin terveydenhuollon toimintaa voidaan tehostaa ja hoidon laatua parantaa. Samalla ihminen itse tulee enemmän tietoiseksi siitä, mitä hoitoprosessissa tapahtuu, Arvonen tiivistää.

HUS: 5 prosenttia poliklinikkakäynneistä etänä

HUS on ottanut minimitavoitteeksi, että 5 prosenttia poliklinikkakäynneistä voitaisiin korvata etätarkistuksilla lähivuosina.

– Ennen kuin digipalveluja lähdetään tarjoamaan, meidän pitää selvittää, millaiset valmiudet kullakin potilaalla on käyttää niitä. Pitää olla osaamista ja sopivat laitteet, sanoo Sirpa Arvonen.

Hän uskoo, että etulinjassa digipalveluihin siirtyvät lasten ja nuorten hoitoon, hedelmöityshoitoihin ja raskauteen liittyvät tarkastuskäynnit, koska näiden palveluiden käyttäjäkunta on diginatiivia sukupolvea.

Valtiovarainministeriön viime keväänä tilaamaan tutkimuksen mukaan 52 prosenttia suomalaisista olisi valmis hoitamaan verkon kautta terveydenhoitajan rutiinikäyntejä, kuten neuvontaa, tarkistusta ja seurantaa.

Kännykkäsovellus tunnistaa eteisvärinän

Virtuaalisairaalaan saatetaan Arvosen mukaan liittää tulevaisuudessa hoitohenkilökunnan pitämiä etävastaanottoja.

Potilaat voisivat ottaa lääkäriin etäyhteyden kotisohvaltaan. Osa hoidosta voidaan siirtää kokoaan kotisairaalan, koska hoitajat pystyvät seuraamaan lääkintälaitteita pilvipalvelujen kautta online.

Uusia sovelluksia kehitetään maailmalla jatkuvasti. Sydänsairas voi pukea päälleen ”kardiopaidan” tai ladata kännykkäänsä sovelluksen, joka tunnistaa eteisvärinän sormenpäistä.

– Kun ihmisten terveydestä kertyy yhä enemmän dataa, voidaan koneälyllä analysoida elintoimintojen muutoksia ja ennakoida vakavia sairastumisia, Arvonen sanoo.

Arkisto


STM yrittää vauhdittaa Kanta-palveluiden taaperrusta
25.10.2019 15:09 OLLI-PEKKA TIAINEN

Digitalisaatio 25.10.2019 15:09 OLLI-PEKKA TIAINEN


Digiterveyspalvelut kiinnostavat etenkin nuoria
05.10.2017 13:00

Digitalisaatio 05.10.2017 13:00


Robotti joka neljännessä apteekissa
19.06.2017 12:00 ERJA ELO

Digitalisaatio 19.06.2017 12:00 ERJA ELO


Reseptilääkkeiden tilaaminen verkosta helpottuu
12.06.2017 11:03 ERJA ELO

Digitalisaatio 12.06.2017 11:03 ERJA ELO


Pärjääkö ikäihminen digitalisoituvien apteekkipalvelujen kanssa?
17.05.2017 10:45 ERJA ELO

Digitalisaatio 17.05.2017 10:45 ERJA ELO


Tilaa ja nouda! Noutolokero auttaa kiireistä apteekkiasiakasta
16.05.2017 09:20 ERJA ELO

Digitalisaatio 16.05.2017 09:20 ERJA ELO


Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin
15.05.2017 09:30 ERJA ELO

Digitalisaatio 15.05.2017 09:30 ERJA ELO


Digistrategia tukee apteekkien palveluiden kehittämistä
21.12.2016 15:00 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 21.12.2016 15:00 INKERI HALONEN


Apteekkariliitto: Apteekkipalveluiden digikehitystä tärkeää jatkaa
12.08.2016 16:00 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 12.08.2016 16:00 INKERI HALONEN


Yrityskiihdyttämö: Digimarkkinoille mahtuu vielä
22.06.2016 09:24 ERJA ELO

Digitalisaatio 22.06.2016 09:24 ERJA ELO