Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Virheet ja puutteet resepteissä tavallisia – yleensä ne selviävät apteekissa

sähköinen resepti   28.03.2018 08:22  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Seitsemän prosenttia sähköisistä resepteistä sisältää reseptipoikkeaman eli jonkin virheen, puutteen tai epäselvyyden, käy ilmi äskettäin julkaistusta Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta.

Kelan rahoittama tutkimus toteutettiin helmikuussa 2017. Yhteensä 54 apteekkia eri puolilta Suomea kirjasi kolmen päivän ajan kaikki sähköisissä resepteissä esiintyneet reseptipoikkeamat, jotka farmaseuttinen henkilöstö havaitsi reseptintoimituksessa.

Tutkimusjakson aikana apteekit toimittivat yhteensä yli 41 000 reseptiä, joista lähes 3 000 eli seitsemän prosenttia sisälsi vähintään yhden reseptipoikkeaman. Yhteensä reseptipoikkeamia raportoitiin yli 3 600.

Yleisin poikkeama oli lyhentein kirjoitettu annostusohje, jonka sisälsi noin 1 900 reseptiä. Toinen yleinen poikkeama oli lääkkeen käyttötarkoituksen puuttuminen, joka havaittiin noin 850 reseptissä.

Resepteissä oli lisäksi epäselviä tai virheellisiä annostusohjeita, vääriä tai epäselviä lääkkeen määriä tai lääkemuotoja. Merkittävä lääkkeiden yhteisvaikutus oli 18 reseptissä.

Apteekit selvittivät ongelmia

Apteekit selvittivät 86 prosenttia havaituista reseptipoikkeamista. Yleisimmin se tehtiin kirjoittamalla annostusohje auki tai keskustelemalla asiakkaan kanssa. Reseptipoikkeamista neljä prosenttia vaati yhteydenottoa lääkäriin.

Reseptipoikkeamista 40 prosenttia aiheutti ongelmia apteekeissa. Yleisimmin niiden koettiin aiheuttavan lisätyötä ja pitkittävän asiakaspalvelutilannetta. Vain pienessä osassa tapauksista asiakas ei saanut lääkettään heti tai saman päivän aikana.

Tutkijoiden mielestä reseptinkirjoitusohjelmia tulisi kehittää siten, että ne ohjaisivat lääkkeen määrääjää laatimaan mahdollisimman täydellisiä reseptejä.

Arkisto


Apteekkariliitto: Maskien käyttöä harkittava asiakaspalvelussa
02.10.2020 11:39 HANNA HYVÄRINEN

Koronavirus 02.10.2020 11:39 HANNA HYVÄRINEN


Epidemia jakaa apteekkeja
02.10.2020 10:41 HANNA HYVÄRINEN

Koronavirus 02.10.2020 10:41 HANNA HYVÄRINEN


EMA käynnisti ensimmäisen arvioinnin koronavirusrokotteesta
02.10.2020 09:58 TARU VANHALA

Koronavirus 02.10.2020 09:58 TARU VANHALA


Virtuaalisilla Farmasian Päivillä yli tuhat osallistujaa
02.10.2020 09:36 ERJA ELO

Farmasian Päivät 02.10.2020 09:36 ERJA ELO


Maalaiskylässä ei lasketa lapsia
01.10.2020 08:54 ERJA ELO

Nenäpäivä 01.10.2020 08:54 ERJA ELO


Uusi podcast lupaa pyyhkiä pölyt apteekin hyllyltä
30.09.2020 14:25 ERJA ELO

30.09.2020 14:25 ERJA ELO


APTEEKKARI 2020 -tapahtuma järjestetään virtuaalisena
29.09.2020 16:23 ERJA ELO

29.09.2020 16:23 ERJA ELO


Touko Aalto: Vain palava sydän voi muuttaa maailmaa
29.09.2020 11:40 ERJA ELO

29.09.2020 11:40 ERJA ELO


Ei tullut täydellistä – Ruotsin apteekkijärjestelmä uudistettiin 10 vuotta sitten
24.09.2020 11:47 KYÖSTI HAGERT

Apteekkijärjestelmä 24.09.2020 11:47 KYÖSTI HAGERT


Apteekkijärjestelmän osuutta lääkekustannuksista halutaan pienentää
23.09.2020 12:07 HANNA HYVÄRINEN

apteekkitalous 23.09.2020 12:07 HANNA HYVÄRINEN