Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Virheet ja puutteet resepteissä tavallisia – yleensä ne selviävät apteekissa

sähköinen resepti   28.03.2018 08:22  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Seitsemän prosenttia sähköisistä resepteistä sisältää reseptipoikkeaman eli jonkin virheen, puutteen tai epäselvyyden, käy ilmi äskettäin julkaistusta Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta.

Kelan rahoittama tutkimus toteutettiin helmikuussa 2017. Yhteensä 54 apteekkia eri puolilta Suomea kirjasi kolmen päivän ajan kaikki sähköisissä resepteissä esiintyneet reseptipoikkeamat, jotka farmaseuttinen henkilöstö havaitsi reseptintoimituksessa.

Tutkimusjakson aikana apteekit toimittivat yhteensä yli 41 000 reseptiä, joista lähes 3 000 eli seitsemän prosenttia sisälsi vähintään yhden reseptipoikkeaman. Yhteensä reseptipoikkeamia raportoitiin yli 3 600.

Yleisin poikkeama oli lyhentein kirjoitettu annostusohje, jonka sisälsi noin 1 900 reseptiä. Toinen yleinen poikkeama oli lääkkeen käyttötarkoituksen puuttuminen, joka havaittiin noin 850 reseptissä.

Resepteissä oli lisäksi epäselviä tai virheellisiä annostusohjeita, vääriä tai epäselviä lääkkeen määriä tai lääkemuotoja. Merkittävä lääkkeiden yhteisvaikutus oli 18 reseptissä.

Apteekit selvittivät ongelmia

Apteekit selvittivät 86 prosenttia havaituista reseptipoikkeamista. Yleisimmin se tehtiin kirjoittamalla annostusohje auki tai keskustelemalla asiakkaan kanssa. Reseptipoikkeamista neljä prosenttia vaati yhteydenottoa lääkäriin.

Reseptipoikkeamista 40 prosenttia aiheutti ongelmia apteekeissa. Yleisimmin niiden koettiin aiheuttavan lisätyötä ja pitkittävän asiakaspalvelutilannetta. Vain pienessä osassa tapauksista asiakas ei saanut lääkettään heti tai saman päivän aikana.

Tutkijoiden mielestä reseptinkirjoitusohjelmia tulisi kehittää siten, että ne ohjaisivat lääkkeen määrääjää laatimaan mahdollisimman täydellisiä reseptejä.

Arkisto


Terveyspalveluja käytetään erityisesti viimeisinä elinvuosina
16.06.2009 10:45

16.06.2009 10:45


Viisi uutta influenssa A(H1N1) -tartuntaa varmistui
15.06.2009 13:37

15.06.2009 13:37


HS: Kelan pitäisi tukea lääkehoidon kokonaisarviointia
15.06.2009 11:27

15.06.2009 11:27


Hakijamäärä farmaseutin opintoihin kasvoi reilusti
12.06.2009 12:38

12.06.2009 12:38


Suomessa todettu viisi H1N1-tapausta
12.06.2009 12:11

12.06.2009 12:11


WHO julisti pandemian alkaneeksi
11.06.2009 22:13

11.06.2009 22:13


Valvira: Myös paperireseptit sähköiseen arkistoon
10.06.2009 16:03

10.06.2009 16:03


Influenssapuhelin sulkeutuu toistaiseksi
10.06.2009 12:26

10.06.2009 12:26


Lääkealan keskuksen perustaminen eteni eduskunnassa
09.06.2009 17:42

09.06.2009 17:42


Raptiva vedetään kokonaan markkinoilta
09.06.2009 13:11

09.06.2009 13:11