Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Virheet ja puutteet resepteissä tavallisia – yleensä ne selviävät apteekissa

sähköinen resepti   28.03.2018 08:22  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Seitsemän prosenttia sähköisistä resepteistä sisältää reseptipoikkeaman eli jonkin virheen, puutteen tai epäselvyyden, käy ilmi äskettäin julkaistusta Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta.

Kelan rahoittama tutkimus toteutettiin helmikuussa 2017. Yhteensä 54 apteekkia eri puolilta Suomea kirjasi kolmen päivän ajan kaikki sähköisissä resepteissä esiintyneet reseptipoikkeamat, jotka farmaseuttinen henkilöstö havaitsi reseptintoimituksessa.

Tutkimusjakson aikana apteekit toimittivat yhteensä yli 41 000 reseptiä, joista lähes 3 000 eli seitsemän prosenttia sisälsi vähintään yhden reseptipoikkeaman. Yhteensä reseptipoikkeamia raportoitiin yli 3 600.

Yleisin poikkeama oli lyhentein kirjoitettu annostusohje, jonka sisälsi noin 1 900 reseptiä. Toinen yleinen poikkeama oli lääkkeen käyttötarkoituksen puuttuminen, joka havaittiin noin 850 reseptissä.

Resepteissä oli lisäksi epäselviä tai virheellisiä annostusohjeita, vääriä tai epäselviä lääkkeen määriä tai lääkemuotoja. Merkittävä lääkkeiden yhteisvaikutus oli 18 reseptissä.

Apteekit selvittivät ongelmia

Apteekit selvittivät 86 prosenttia havaituista reseptipoikkeamista. Yleisimmin se tehtiin kirjoittamalla annostusohje auki tai keskustelemalla asiakkaan kanssa. Reseptipoikkeamista neljä prosenttia vaati yhteydenottoa lääkäriin.

Reseptipoikkeamista 40 prosenttia aiheutti ongelmia apteekeissa. Yleisimmin niiden koettiin aiheuttavan lisätyötä ja pitkittävän asiakaspalvelutilannetta. Vain pienessä osassa tapauksista asiakas ei saanut lääkettään heti tai saman päivän aikana.

Tutkijoiden mielestä reseptinkirjoitusohjelmia tulisi kehittää siten, että ne ohjaisivat lääkkeen määrääjää laatimaan mahdollisimman täydellisiä reseptejä.

Arkisto


Sisäkatto murtui Malmin apteekissa
22.04.2015 17:11

Onnettomuus 22.04.2015 17:11


Apteekkiala ja Lääketeollisuus kannattavat yhteistyön avoimuutta
17.04.2015 10:41 ERJA ELO

Sidosryhmät 17.04.2015 10:41 ERJA ELO


Erikoiskaupan liitto lakkautetaan
16.04.2015 14:37 INKERI HALONEN

Sidosryhmät 16.04.2015 14:37 INKERI HALONEN


NSAID-lääkkeet ehkä riski verenpainepotilaille
16.04.2015 08:36 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 16.04.2015 08:36 UUTISPALVELU DUODECIM


Hitaasti ja tuella irti tupakasta
15.04.2015 08:34 PIRKKO PAAKKARI, MARJA FORSELL

Itsehoito 15.04.2015 08:34 PIRKKO PAAKKARI, MARJA FORSELL


Pelastaako palvelupiste kyläkauppoja kuolemalta?
14.04.2015 09:43 INKERI HALONEN

Palvelupisteet 14.04.2015 09:43 INKERI HALONEN


Yksi tarina: Yhä paheneva uniongelma
13.04.2015 13:41 INKERI HALONEN

Lääkitys kuntoon 13.04.2015 13:41 INKERI HALONEN


Terveyspiste on terkkarin kumppani
13.04.2015 10:25 JAANA AHLBLAD

Apteekin lisäpalvelut 13.04.2015 10:25 JAANA AHLBLAD


Sydänviikolla kisaillaan terveyden puolesta
10.04.2015 10:00 INKERI HALONEN

Kampanjat 10.04.2015 10:00 INKERI HALONEN


Fimean alueellistaminen selvitetään
09.04.2015 12:42 INKERI HALONEN

Fimean alueellistaminen 09.04.2015 12:42 INKERI HALONEN