Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Ulos apteekista

31.05.2012 07:39 VILLE MIETTINEN

, Kesäkuun uudet farmaseutit, Aleksi Sarnola (vas.) ja Ville Perälä, kulkevat eri teitä. Aleksi suuntaa ulos koko alalta, mutta Ville jatkaa proviisoriksi. Kuvitusta Apteekkarilehden pääjutusta 6/2012.
VILLE MIETTINEN

Kesäkuun uudet farmaseutit, Aleksi Sarnola (vas.) ja Ville Perälä, kulkevat eri teitä. Aleksi suuntaa ulos koko alalta, mutta Ville jatkaa proviisoriksi.

Talouspaineet nakertavat jo apteekkityön suosiota. Kyselytutkimuksen mukaan vain kolmannes tämän kevään farmaseuteista haluaa apteekkiuralle ja vielä harvempi apteekkariksi.

Kevään ja alkukesän aikana valmistuu parisataa farmaseuttia ja proviisoria. Iso osa valmistuneista hakeutuu apteekkiin, mutta se ei välttämättä ole enää heidän ihannetyöpaikkansa.

Apteekkarilehti selvitti uusien ammattilaisten odotuksia, urasuunnitelmia ja kokemuksia työharjoittelusta. Yleisin ensimmäinen työpaikka on työharjoittelusta tai muuten tuttu apteekki, ja ehdoton enemmistö katsoo olevansa oikealla alalla. Harjoittelukokemuksissa on kuitenkin suuria eroja.

Kyselyn avoimissa vastauksissa nousee esiin kritiikki kaupallisuutta kohtaan. Joidenkin vastaajien mielestä lisämyynnin tavoittelu on eettisesti arveluttavaa eikä vastaa asiantuntijoiksi hakeutuneiden ammattilaisten koulutusta. Osa arvostelee myös myyntiartikkeleita.

Apteekkariliiton puheenjohtaja Riitta Andersin tulkitsee, että asenteissa on korjaamisen varaa. Farmasian ammattilaiset ovat ymmärtäneet myyntityön väärin.

– Myynti on asiantuntijapalvelua. Esimerkiksi flunssainen asiakas tulee apteekkiin eikä tiedä mitä hänen kannattaisi ostaa. Jos hän menee vain Burana-hyllylle, niin farmaseutin tehtävä on tarjota muutakin hänen oloaan helpottavaa lääkettä.

Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnan dekaani, professori Jouni Hirvonen on yllättynyt myyntikritiikistä. Tiedekunnassa opetetaan, että asiakkaan tilanteen arviointi kuuluu hyvään palveluun.

– Johtamiseen, talouteen ja markkinointiin liittyvät valinnaiset opinnot ovat erittäin suosittuja. Kaupallinen näkökulma nousee esiin monilla muillakin sektoreilla kuin apteekeissa. Tässä mielessä heikot arviot myyntiin, asiakkaisiin ja asiakaspalveluun liittyvissä osioissa ovat hieman yllättäviä, sanoo Hirvonen.

Lue tällä viikolla ilmestyvästä Apteekkarilehdestä, mitä muuta Apteekkarilehden kyselystä selvisi ja miten Andersin ja Hirvonen tuloksia kommentoivat.

Arkisto


Korvattavien lääkkeiden määrä vähenee
04.12.2012 16:04

04.12.2012 16:04


Lakiesitys pakottaa reseptit sähköisiksi
04.12.2012 12:46

04.12.2012 12:46


Unkari palautti sääntelyn
04.12.2012 09:09

04.12.2012 09:09


Suun kuivuus voi johtua lääkityksestä
03.12.2012 12:45

03.12.2012 12:45


Juha Nuutilalle kunniamerkki
03.12.2012 12:18

03.12.2012 12:18


Uutta masennuksen hoitoon
03.12.2012 09:25

03.12.2012 09:25


Apteekeilla tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat
03.12.2012 06:00

03.12.2012 06:00


Apteekkien sopimusasiakkaat valtakunnalliseen rekisteriin
30.11.2012 13:33

30.11.2012 13:33


eArkisto käytössä kahden vuoden päästä
30.11.2012 11:11

30.11.2012 11:11


Humatrope- ja Saizen-valmisteet jatkossakin korvattavia
30.11.2012 10:55

30.11.2012 10:55