Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tutkimus: Suomalaiset tekevät omin päin vääriä valintoja lääkeostoksilla

Lääkehoito   13.07.2017 09:45  ELINA AALTONEN KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien farmaseuttinen henkilökunta puuttuu päivittäin asiakkaiden virheellisiin valintoihin suosittelemalla hoitosuositusten mukaista valmistetta, lääkkeetöntä hoitoa tai ohjaamalla lääkäriin.

Ilman reseptiä myytävien lääkkeiden valitseminen apteekista ei ole helppoa, vaikka moni suomalainen niin kuvittelee. Apteekkarilehden tekemä tutkimus osoittaa, että itsehoitolääkinnässä tarvitaan useimmiten apteekin ammattilaisen ohjausta.

Apteekin ammattilaiset arvioivat, että yli 60 prosenttia asiakkaista tarvitsee neuvontaa tullessaan ostamaan ilman reseptiä myytäviä lääkkeitä. Tutkimuksen mukaan kuitenkin vain reilu kolmannes (38 %) asiakkaista kysyy neuvoja oma-aloitteisesti.

Tyypillisesti asiakkaat yrittävät ostaa esimerkiksi allergiasilmätippoja silmätulehduksen hoitoon, närästyslääkettä antibioottiripuliin tai hiivalääkettä intiimialueen bakteeritulehduksen hoitoon.

Apteekkariliiton farmaseuttisen johtajan Charlotta Sandlerin mukaan kyselyn tulokset kuvaavat hyvin apteekin farmaseuttisen osaamisen merkitystä itsehoitolääkinnässä.

─ Apteekkien päivittäisissä asiakaskohtaamisissa on suuri kansanterveydellinen arvo. Apteekkien asiantuntemuksella opastetaan asiakkaita hoitosuositusten mukaiseen hoitoon, Sandler toteaa.

Apteekkien neuvonnan perusteella lähes joka toinen (42 %) asiakas päätyy valitsemaan jonkun muun itsehoitovalmisteen kuin sen, jota he ovat alun perin tulleet ostamaan.

Farmasian ammattilaisen työnkuvaan ja ammattietiikkaan kuuluu ohjata asiakas lääkärin vastaanotolle, jos hän epäilee, että vaiva ei tule helpottumaan itsehoidolla.

Neljä viidestä (80 %) kyselyyn vastanneesta ohjaa asiakkaita lääkäriin vähintään kerran viikossa tai useammin. Joka viides (20 %) ohjaa asiakkaita lääkäriin päivittäin.

Näin tutkimus tehtiin

Apteekkarilehden kyselyn aineisto kerättiin avoimena kyselynä, johon Apteekkariliiton jäsenapteekeissa työskenteleviä farmaseutteja ja proviisoreita pyydettiin vastaamaan. Vastauksia kerättiin kahden viikon ajan toukokuussa 2017.

Kyselyyn vastasi yhteensä 676 apteekin ammattilaista. Vastaajista 74 prosenttia oli farmaseutteja, 21 prosenttia proviisoreita ja 5 prosenttia apteekkareita. Kyselyyn vastasi apteekin ammattilaisia eri puolilta Suomea kaiken kokoisista apteekeista.

Arkisto


Influenssarokote tehokas pikkulapsilla
11.12.2013 09:09

11.12.2013 09:09


D-vitamiinin teho pitkäaikaissairauksien estossa kyseenalainen
10.12.2013 10:01

D-vitamiini 10.12.2013 10:01


Uusia erityiskorvattavia lääkkeitä diabetekseen
10.12.2013 09:20

10.12.2013 09:20


Iäkkäiden lääkityksen tietokanta päivittyi
09.12.2013 13:45

09.12.2013 13:45


Vaihtokelpoisten lista laajenee taas
09.12.2013 13:20

Lääkevaihto 09.12.2013 13:20


Ritarimerkit Rajaniemelle ja Koskipirtille
05.12.2013 09:34

05.12.2013 09:34


Lääkärit tyytyväisiä apteekkeihin
05.12.2013 06:00

05.12.2013 06:00


Reseptipoikkeamia havaitaan päivittäin
05.12.2013 05:35

05.12.2013 05:35


Ministeri ohjaa apteekkiin
04.12.2013 12:17

04.12.2013 12:17


Pois laatikosta
04.12.2013 12:03

Lääketukut 04.12.2013 12:03