Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tilaa ja nouda! Noutolokero auttaa kiireistä apteekkiasiakasta

Digitalisaatio   16.05.2017 09:20  ERJA ELO MIKKO KÄKELÄ

MIKKO KÄKELÄ, Lääketeknikko Johanna Satta Itäkeskuksen apteekissa.

Johanna Sattan mukaan asiakkaat ovat antaneet noutolokerosta pelkästään positiivista palautetta.

Lähes 30 apteekkia on täydentänyt digitaalista verkkopalveluaan noutoautomaatilla.

Helsingin Itäkeskuksen apteekki otti verkko-ostosten noutamista helpottavan automaatin käyttöön viime kesäkuussa, ensimmäisten joukossa.

– Noutoautomaatti on kasvattanut suosiotaan vähitellen. Ajoittain melkein kaikki 17 lokeroa ovat varattuina, kertoo lääketeknikko Johanna Satta.

Apteekin tuulikaapissa sijaitseva Smartbox-noutolokero toimii yksinkertaisesti. Asiakas tilaa tuotteet apteekin verkkopalvelusta, henkilökunta vie tilauksen muovipussissa noutolokeroon, josta asiakas hakee sen itselleen sopivaan aikaan.

Lokeron ovi aukeaa kännykkään lähetetyllä numerokoodilla. Lopuksi laite pyytää palautetta hymiönä.

– Asiakkaat ovat antaneet pelkkiä hymynaamoja, Satta kertoo.

Lääkeneuvonta puhelimitse tai chatilla

Useimmat noutopalvelun käyttäjät ovat kiireisiä työssä käyviä ihmisiä, jotka eivät halua asioida apteekissa. He tilaavat erityisesti kosmetiikkaa, vitamiineja ja intiimituotteita.

Noutolokeroon on mahdollista tilata kaikkia huoneenlämmössä säilytettäviä lääkkeitä. Lääkeneuvonta hoidetaan tilaushetkellä puhelimitse tai salatulla chatilla.

Noin 95 prosenttia tilauksista noudetaan saman päivän aikana. Välillä asiakkaat unohtavat tilauksensa, ja kahden viikon jälkeen apteekki pyytää hakemaan tavarat tiskistä.

Apteekin kannalta noutolokero tehostaa jakelua ja vapauttaa henkilökuntaa kasvokkain tapahtuvaan palveluun.

– Tämä säästää myös luontoa, koska tilauksia ei tarvitse pakata kuplamuoviin ja pahvilaatikoihin postittamista varten, Satta huomauttaa.

Älykäs softa on kotimaista työtä

Noutolokeroita valmistava Smartpickbox on Oulussa toimiva suomalainen yritys, joka aloitti toimintansa pari vuotta sitten. Kimmokkeena olivat verkkokaupan kasvu ja Postin pakettiautomaatit.Automaateista on nyt kova kysyntä monella eri toimialalla.

Smartpickboxin lokerikkoja käyttävät ruokakaupat, rautakaupat, tavaratalot sekä auto- ja kiinteistöalan yritykset.

– Meidän puolesta lokeroista voi lähettää mitä vaan: ruokakasseja, auton varaosia, työkoneita, kotiavaimia tai reseptilääkkeitä, luettelee Seppo Kangas, toinen yrityksen perustajista.

Smartpickboxilla on kilpailijoita esimerkiksi Virossa, Puolassa ja Tanskassa. Yrityksen erikoisuutena ovat koodilla aukeavat lokerot, joissa ei tarvita avainta.

– Meidän etuja ovat älykäs softa, automaatiopuoli sekä räätälöitävyys eri toimialoille. Tämä on myös pitkälti kotimainen tuote: lokerikkojen rungot, ohjauselektroniikka ja sulautetut järjestelmät on suunniteltu ja valmistettu Pohjois-Suomessa. Sähkölukot ovat peräisin Euroopasta ja näytöt Kiinasta.

Aukioloaika voi pidentyä jopa 24/7

Noutolokerot ovat Seppo Kankaan mukaan turvallisia säilytyspaikkoja. Paikallisesti toimivaan automaattiin ei pysty murtautumaan verkon kautta.

– Ovat saa tietysti auki sorkkaraudalla, mutta se herättäisi huomiota, koska automaatit sijaitsevat aina julkisilla paikoilla. Huomattavasti helpompaa on varastaa kallis kosmetiikka suoraan apteekin hyllyltä.

Smartpickbox on asentanut Suomen apteekkeihin lähes 30 automaattia, ja tilauksia on jonossa. Lokerikot sijoitetaan useimmiten liiketilojen sisälle, mutta niitä on myös kauppakeskusten käytävillä, jolloin apteekki voi pidentää aukioloaikoja jopa 24/7.

Lokerikot saa räätälöityä apteekin näköiseksi teippaamalla. Yhtenä vaihtoehtona on APTEEKKI-brändin mukainen ilme, joka on suunniteltu yhdessä Apteekkariliiton kanssa.

Arkisto


Farmaseuttista apua arvostetaan - "Hoitajat ovat hoivakodeissa todella yksin"
14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 14.09.2016 09:00 VIRPI EKHOLM


Lääkäri: Kemiallinen rajoittaminen esiin lääkitysarvioinneilla
13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 13:15 VIRPI EKHOLM


Vanhusten kaltoinkohtelua havaitaan paljon, yli- ja alilääkitsemistä harvoin
13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 13.09.2016 07:42 VIRPI EKHOLM


Hoivakotien lääkeosaamisessa suuria eroja - Valvira huolissaan säästöistä
12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM

Potilasturvallisuus 12.09.2016 09:54 VIRPI EKHOLM


Tulevaisuuden lääkäri sparraa ja valmentaa
09.09.2016 12:09 ERJA ELO

Uudistuva terveydenhuolto 09.09.2016 12:09 ERJA ELO


Apteekkarilehden nimitysuutisten kuvissa sekaannus
09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN

OIKAISU 09.09.2016 10:30 INKERI HALONEN


Kanta-palvelu on yhä kaukana kympistä
08.09.2016 09:04 ERJA ELO

sähköinen resepti 08.09.2016 09:04 ERJA ELO


Korvatulehdus ei aina kaipaa antibioottia – eikä seurantakäyntiä
08.09.2016 08:18 UUTISPALVELU DUODECIM

antibiootit 08.09.2016 08:18 UUTISPALVELU DUODECIM


Draama apteekissa – kuka valloittaa nuoren naisen sydämen?
07.09.2016 10:30 ERJA ELO

Kulttuuri 07.09.2016 10:30 ERJA ELO


Näyttö masennuslääkkeiden haitoista sikiölle vahvistuu
07.09.2016 09:19 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 07.09.2016 09:19 VIRPI EKHOLM