Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Terveyspiste syventää apteekin ja terveydenhuollon yhteistyötä

Apteekin Terveyspiste   15.10.2019 09:15  ERJA ELO TOMMI KOSKELA

,

Keuruun apteekin Terveyspiste avattiin vuosi sitten. Apteekkari Riitta Valjakka-Koskelan apteekissa asiakkaita palvelee sairaanhoitaja Miia Leppäkangas.

Suurin osa terveyspisteitä tekee yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa.

Anni Ketola selvitti sairaanhoitajakoulutukseen liittyvässä opinnäytetyössään sairaanhoitajien työnkuvaa ja ammatillisen osaamisen haasteita apteekin terveyspisteissä.

Suurin osa terveyspisteitä tekee yhteistyötä julkisen terveydenhuollon kanssa. Yli puolet terveyspisteistä on sopinut sen kanssa yhteiset hoitopolut, ja yli puolella niistä on käytössä sähköinen potilastietojärjestelmä.

Hoitajien kliininen osaaminen painottuu terveyspisteissä erilaisiin hoitotoimenpiteisiin.

– Kolme kysytyintä palvelua ovat korvahuuhtelut, rokotukset ja erilaiset mittaukset. Sen sijaan asiakkaat hakeutuvat sairaanhoitajan vastaanotolle suhteellisen harvoin sairauksien takia, Ketola kertoo.

Lähes kaikki tutkimuksessa mukana olleet terveyspisteet tarjoavat terveysneuvontaa. Yhtä lukuun ottamatta niissä tehdään laboratoriotutkimuksia pienlaitteilla. Sairaanhoitajat ohjaavat asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon.

Apteekki palvelee jonottamatta

Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajat kokevat asiakkaiden suhtautuvan terveyspisteisiin myönteisesti.

Oman työnsä he kokevat monipuoliseksi, vastuulliseksi ja itsenäiseksi. Kaikki kyselyyn vastanneet sairaanhoitajat osallistuvat myös apteekkityöhön, kuten kassapalveluun ja tavaroiden hyllytykseen.

Ketolan mukaan apteekin terveyspisteet ovat sekä sairaanhoitajille että asiakkaille vielä melko tuntematon ympäristö.

– Markkinointia olisi hyvä kehittää, jotta terveyspisteet saataisiin näkyvämmäksi osaksi terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Asiakkailla on mahdollisuus saada terveyspisteistä samoja palveluja kuin terveydenhuollosta, mutta monesti vaivattomammin ja jonottamatta, hän toteaa.

Ketola uskoo tutkimustyönsä perusteella, että kysyntää uusille terveyspisteille olisi varmasti. Terveyspisteet ovat yksityisiä terveyspalveluyrityksiä, joilla on aluehallintoviraston myöntämä toimilupa.

Terveyspisteiden tarkoituksena on vähentää terveydenhuollon kuormaa ja tarjota vaihtoehtoja terveyspalveluiden hankkimiseen.


Aiheesta myös


Arkisto


Lääkekorvausmenot pysyivät kehyksessä
06.02.2009 10:28

06.02.2009 10:28


Tutkijat esittävät maksukattojen yhdistämistä
06.02.2009 10:15

06.02.2009 10:15


Yhä useampi nuori käyttää masennuslääkkeitä
06.02.2009 00:01

06.02.2009 00:01


Intian lääketehtaiden ympäristöriskeistä nousi kohu
05.02.2009 17:00

05.02.2009 17:00


Jopa 36 menetti oikeuden terveydenhuollon ammattiin
05.02.2009 10:42

05.02.2009 10:42


Lääkelaitoksen kampanja palkittiin
04.02.2009 23:25

04.02.2009 23:25


Lääkekauppa käynnistyi vaisusti
04.02.2009 14:43

04.02.2009 14:43


Pfizer vähentää 27 työntekijää
02.02.2009 16:40

02.02.2009 16:40


Lääkevaihto säästänyt jo 400 miljoonaa
30.01.2009 11:51

30.01.2009 11:51


Meta-analyysi: Sertraliini paras masennuslääke
30.01.2009 10:04

30.01.2009 10:04