Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Tervetuloa vastaanotolle

04.04.2012 10:29 VILLE MIETTINEN

VILLE MIETTINEN, Vastaanottopalvelu yhdistää käytännön sairaanhoitajatyön käytännön apteekkityöhön, sanovat Tuula ja Tarmo Salin.

Vastaanottopalvelu yhdistää käytännön sairaanhoitajatyön käytännön apteekkityöhön, sanovat Tuula ja Tarmo Salin.

Kokemukset julkista sektoria tukevasta yhteistyöstä ovat lupaavia. Tulevaisuudessa yhä useampi apteekki voi tarjota terveyspalveluja.

Lahtelaisen kauppakeskus Trion pohjakerroksen supermarketissa on hiljaista, eikä sen vieressä olevassa apteekissakaan ole kuin yksi asiakas. Sairaanhoitaja avaa Laastari Lähiklinikan vastaanoton apteekkia vastapäätä. Pian Laastarin ovelle koputetaan, ja aamun ensimmäinen potilas, Leo Lämsä, astuu vastaanotolle.

– Erinomainen juttu. Vastaanotto on hyvällä paikalla keskustan kauppakeskuksessa, ja apteekki vielä vieressä, Lämsä kehuu.

Parin korttelin päässä sairaanhoitaja Tuula Salin on myös avannut vastaanottonsa, jota hän on pitänyt Kivimaan apteekissa talvesta 2011 asti.

– Halusimme yhdistää käytännön hoitajaosaamisen käytännön apteekkityöhön, kertoo puoliso, Kivimaan apteekin apteekkari Tarmo Salin.

Kivimaan apteekki sijaitsee sadan metrin päässä Paavolan terveysasemasta. Terveysasemille ei Lahdessa ole aina helppo päästä, sen huomasi myös Leo Lämsä. Paavolassa kuitenkin tunnetaan Salinin vastaanotto.

– Virallista yhteistyötä meillä ei ole, mutta saatan lähettää asiakkaan apteekista terveysasemalle. Ja joskus, jos vaikka terveysaseman henkilökunta ei ehdi tehdä korvahuuhtelua, he sanovat potilaalle, että Tuula on varmaan paikalla, menepäs kysymään.

Apteekkariliiton toimitusjohtaja Ilkka Oksala pitää myönteisenä, että terveydenhuollon toimijat luovat yhteistyössä uusia, helposti saatavia palveluja kansalaisille.

Yleisen trendin mukaan vaativat terveyspalvelut keskittyvät yhä suurempiin yksikköihin, mutta osa yksinkertaisemmista palveluista annetaan vastaisuudessa nykyistä lähempänä ihmistä.

– Tämä kehitys tapahtuu aivan varmasti riippumatta siitä, mitä apteekit päättävät. Apteekkien osalta on kysymys siitä, ollaanko mukana vai ollaanko ulkona, Oksala sanoo.

Apteekeilla on yhteistyössä kaksi ylivertaista etua. Ensinnäkin apteekkiverkosto on laaja, apteekkeja on juuri siellä missä ihmiset asuvat ja asioivat. Toiseksi apteekeista löytyy tarvittavaa lääkeosaamista.

– Asiakasalue hyötyy yhteistyössä siten, että jonot terveyskeskuksissa lyhenevät. Jo nykyisin apteekeista annettu lääkeneuvonta on tutkimusten mukaan vähentänyt merkittävästi julkisen terveydenhuollon kuormitusta, Oksala sanoo. (VM, TK)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Rehulalta kannatusta ehdotuksille
24.03.2011 14:06

24.03.2011 14:06


Apteekkariliitto: Tärkeimmät kysymykset yhä ratkaisematta
24.03.2011 12:05

24.03.2011 12:05


Liki 30 ehdotusta apteekkitoiminnan kehittämiseksi
24.03.2011 12:03

24.03.2011 12:03


Vanhempi kaipaa tukea lapsen lääkehoitoon
24.03.2011 10:54

24.03.2011 10:54


Neuvottelukunta otti kantaa joditablettien myyntiin
23.03.2011 15:52

23.03.2011 15:52


Valvira muistuttaa työnantajan vastuusta
23.03.2011 12:27

23.03.2011 12:27


PGEU: EU-reseptin oltava geneerinen
23.03.2011 10:54

23.03.2011 10:54


Itsemurhat parasetamolilla nousussa
22.03.2011 13:26

22.03.2011 13:26


PharmaServicelle omat kotisivut
21.03.2011 16:22

21.03.2011 16:22


Varmennekortteja jaetaan Apteekkaripäivillä
18.03.2011 12:16

18.03.2011 12:16