Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Suomalaiset ovat tyytyväisiä apteekkeihin

Apteekki palvelee   19.02.2020 08:53  ERKKI KOSTIAINEN Hannu Huttu

,

Tutkimuksen mukaan tyytyväisyyttä saavat aikaan muun muassa apteekkihenkilökunnan ammattitaito ja asiantuntijuus, palvelualttius sekä neuvonta.

Suomalaisista 93 prosenttia on tyytyväinen apteekkeihin yleisesti ja yhtä moni myös viimeisimpään apteekkikäyntiinsä, ilmenee Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Suomalaisten apteekkiasiointi 2020 -tutkimuksesta.

Tyytyväisyyttä saavat aikaan etenkin apteekin sijainti, apteekkihenkilökunnan ammattitaito ja asiantuntijuus, asioinnin helppous, aukioloajat, palvelualttius ja neuvonta. Tyytymättömyyttä aikaansaavat puolestaan hinnat ja hidas palvelu tai jonotus.

Apteekkien määrää pitää riittävänä 80 prosenttia ja aukioloaikoja 69 prosenttia suomalaisista. Apteekkien aukioloajat ovat viime vuosina pidentyneet keskimäärin 58 viikkotuntiin, mikä näkyy myös tyytyväisyyden lisääntymisenä.

Melkein kaikki suomalaiset (98 %) käyvät apteekissa vähintään kerran vuodessa. Vähintään kerran kuukaudessa apteekissa käy lähes puolet (47 %) suomalaisista, naiset miehiä useammin. Valtaosa (94 %) katsoo, että apteekit vastaavat heidän odotuksiinsa kokonaisuudessaan erittäin tai melko hyvin.

Kolme neljästä (77 %) suomalaisesta asioi pääsääntöisesti yhdessä tai kahdessa apteekissa, ja apteekki valitaan tavallisimmin sijainnin ja aukioloaikojen perusteella. Vain joka kymmenes mainitsee kanta-asiakkuuden valintaperusteekseen.

60 miljoonaa käyntiä vuodessa

Apteekki on ylivoimaisesti käytetyin terveyspalvelu noin 60 miljoonalla vuotuisella asiakaskäynnillä. Melkein kuudelle kymmenestä apteekki on kotia lähimpänä sijaitseva terveyspalvelu. Kolmelle sadasta apteekki on myös paikkakunnan ainoa terveyspalvelu.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten tärkeimmät lääketiedon lähteet ovat apteekkien henkilökunta (70 % mainitsi), lääkepakkauksen pakkausseloste (66 %), lääkäri (59 %) ja internet (44 %).

Näin tutkittiin

  • Suomalaisten apteekkiasiointi 2020 -seurantatutkimuksen toteutti Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta Taloustutkimus Oy.
  • Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internetpaneelissa 21.–27. tammikuuta ja siihen vastasi 1 316 iältään 18–70-vuotiasta mannersuomalaista.
  • Tutkimusotos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan 18–70-vuotiasta väestöä.
  • Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Arkisto


Uudella menetelmällä vauhtia lääkekehitykseen
08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA

Lääkekehitys 08.09.2015 08:23 TIINA KUOSA


Apteekkari: Apteekkarilehti onnittelee!
07.09.2015 11:05

07.09.2015 11:05


Nokian 1. Apteekki juhlii 100-vuotista työtään
07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN


Apteekkari: "Apteekit ovat tärkeä osa hoitoketjua, ja niiden toiminta pitäisi noteerata nykyistä paremmin, koska siitä hyötyy sekä ihminen että koko yhteiskunta", toteaa eduskunnan varapuhemies Paula Risikko lukiessaan Apteekkarilehden artikkeleita sairaanhoitajien ja apteekkien yhteistyöstä.
07.09.2015 10:20

07.09.2015 10:20


Risikko: Sairaanhoitajien antama palaute vastaa täysin omia kokemuksiani
07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 07.09.2015 10:18 INKERI HALONEN


Apteekkari: "Muutoksen ehdottomasti tärkein syy on asiakkaiden lääkitysturvallisuuden parantaminen", kotihoidon päällikkö Raija Kasanen kertoo.
04.09.2015 13:56

04.09.2015 13:56


Espoon kotihoito siirtyy koneelliseen annosjakeluun
04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN

Annosjakelu 04.09.2015 13:49 INKERI HALONEN


Apteekkari: Sairaanhoitajakyselyymme vastasi 150 hoitajaa, ja kymmenet kiittelivät lähiapteekkejaan nimeltä. Yksi kauneimmista kuului näin: "Olen tehnyt paikkakuntamme apteekin kanssa vuosikymmeniä yhteistyötä, ja se on ollut erittäin hyvää ja innovoivaa. Annosjakelu on heidän koulutuksen, osaamisen kautta levitetty kuntamme asiakkaille. Punaisen, kauniin ruusun antaisin heille." Punainen ruusu ja iso kiitos meiltä kaikille kyselyyn vastanneille, ja Sairaanhoitajaliitolle kyselyn mahdollistamisesta!
04.09.2015 11:33

04.09.2015 11:33


Sairaanhoitajat: Apteekin vastuu kasvaa, ja hyvä niin
04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM

Uudistuva terveydenhuolto 04.09.2015 11:22 VIRPI EKHOLM


Apteekkari: "Digitalisaatio luo kuluttajille kokonaan uuden tarjonta- ja palvelukulttuurin, jossa pärjätäkseen on opittava jatkuvasti uusia markkinoinnin ja myynnin keinoja," kirjoittaa mediakonkari Kari Väisänen tuoreessa blogissaan.
04.09.2015 09:21

04.09.2015 09:21