Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Suomalaiset arvostavat apteekkien lääkeneuvontaa

29.04.2011 08:35 IIRO KOSKELAINEN

,

Suomalaiset saavat lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta

Peräti 94 prosenttia suomalaisista pitää erittäin tai melko tärkeänä sitä, että heitä palvelee lääkeasioissa farmaseuttisen koulutuksen saanut henkilö.

Tämä käy ilmi Apteekkariliiton Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Lääkeneuvonta kuuluu lähes kaikkien suomalaisten mielestä olennaisesti apteekin tehtäviin. Kyselyyn vastanneet ilmoittavat saavansa lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna internet on kasvattanut suosiotaan lääkeneuvonnan lähteenä merkitsevästi, erityisesti alle 30-vuotiaat ja lapsiperheet hankkivat sieltä lääkeneuvontaa muita useammin.

Suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä apteekkipalveluihin. Lähes kaikkien vastaajien mielestä apteekkeja on tarpeeksi ja niiden aukioloajat ovat riittävät. Vain 30–49-vuotiaat ja lapsiperheet haluaisivat lisää joustoa.

Yleisimmin asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelualttiuteen, joka saa kiitosta yli puolelta vastanneista. Joka viides kiittää nopeaa palvelua sekä henkilökunnan ammattitaitoa ja ystävällisyyttä.

Tyytymättömyyttä aiheuttavat kaikkein selvimmin pitkät jonotusajat, joita kritisoi joka kolmas asiakas ja erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat. Reilu kolmannes vastanneista ei osannut mainita yhtään tyytymättömyyttä aiheuttavaa tekijää.

Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina helmikuussa. Siihen vastasi tuhat iältään 15–79-vuotiasta suomalaista, vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakasrakennetta.  Virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa. (EE)

 Lue lisää tutkimustuloksista ->

Arkisto


Pärjääkö ikäihminen digitalisoituvien apteekkipalvelujen kanssa?
17.05.2017 10:45 ERJA ELO

Digitalisaatio 17.05.2017 10:45 ERJA ELO


Tilaa ja nouda! Noutolokero auttaa kiireistä apteekkiasiakasta
16.05.2017 09:20 ERJA ELO

Digitalisaatio 16.05.2017 09:20 ERJA ELO


Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin
15.05.2017 09:30 ERJA ELO

Digitalisaatio 15.05.2017 09:30 ERJA ELO


Ylilääkäri arvioi: Statiinien hyödyt ovat selvästi haittoja suuremmat – diabetesriskistä huolimatta
10.05.2017 13:10 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 10.05.2017 13:10 VIRPI EKHOLM


Keski-Suomi kutsuu apteekkeja pop-up-työryhmiin
10.05.2017 10:03 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.05.2017 10:03 INKERI HALONEN


Huoli annosjakelun sote-kilpailutuksista kalvaa myös Pieksämäen apteekkeja
08.05.2017 14:02

Sote ja apteekit 08.05.2017 14:02


Sähköinen resepti sujuvoittaa lääkkeen määräämistä
08.05.2017 10:52 ERJA ELO

sähköinen resepti 08.05.2017 10:52 ERJA ELO


Oma peppu ekaks ylös! Apteekin liikuntahurahdus poikii ehkä palvelun myös asiakkaille
05.05.2017 12:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 05.05.2017 12:00 INKERI HALONEN


Magnesiumoksidi ei auta yöllisiin jalkakramppeihin
05.05.2017 11:00 UUTISPALVELU DUODECIM, ELINA AALTONEN

Itsehoito 05.05.2017 11:00 UUTISPALVELU DUODECIM, ELINA AALTONEN


Pohjois-Savo luottaa muutoksessa apteekin toimintaan
04.05.2017 12:10 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 04.05.2017 12:10 INKERI HALONEN