Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Suomalaiset arvostavat apteekkien lääkeneuvontaa

29.04.2011 08:35 IIRO KOSKELAINEN

,

Suomalaiset saavat lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta

Peräti 94 prosenttia suomalaisista pitää erittäin tai melko tärkeänä sitä, että heitä palvelee lääkeasioissa farmaseuttisen koulutuksen saanut henkilö.

Tämä käy ilmi Apteekkariliiton Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Lääkeneuvonta kuuluu lähes kaikkien suomalaisten mielestä olennaisesti apteekin tehtäviin. Kyselyyn vastanneet ilmoittavat saavansa lääkeneuvontaa useammin apteekista kuin lääkäriltään tai lääkepakkauksen pakkausselosteesta. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna internet on kasvattanut suosiotaan lääkeneuvonnan lähteenä merkitsevästi, erityisesti alle 30-vuotiaat ja lapsiperheet hankkivat sieltä lääkeneuvontaa muita useammin.

Suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä apteekkipalveluihin. Lähes kaikkien vastaajien mielestä apteekkeja on tarpeeksi ja niiden aukioloajat ovat riittävät. Vain 30–49-vuotiaat ja lapsiperheet haluaisivat lisää joustoa.

Yleisimmin asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelualttiuteen, joka saa kiitosta yli puolelta vastanneista. Joka viides kiittää nopeaa palvelua sekä henkilökunnan ammattitaitoa ja ystävällisyyttä.

Tyytymättömyyttä aiheuttavat kaikkein selvimmin pitkät jonotusajat, joita kritisoi joka kolmas asiakas ja erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat. Reilu kolmannes vastanneista ei osannut mainita yhtään tyytymättömyyttä aiheuttavaa tekijää.

Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina helmikuussa. Siihen vastasi tuhat iältään 15–79-vuotiasta suomalaista, vastaajajoukko edustaa apteekkien asiakasrakennetta.  Virhemarginaali on enimmillään 3,2 prosenttia suuntaansa. (EE)

 Lue lisää tutkimustuloksista ->

Arkisto


Lääkehoidon päivänä lukuisia tapahtumia apteekeissa
17.03.2016 09:02 ERJA ELO

Lääkehoito 17.03.2016 09:02 ERJA ELO


Sähköinen resepti toimii taas
16.03.2016 09:03 TIINA KUOSA

sähköinen resepti 16.03.2016 09:03 TIINA KUOSA


Kansalaiset haluavat ottaa vastuuta omasta terveydestään
15.03.2016 16:03 ERJA ELO

Lääkehoito 15.03.2016 16:03 ERJA ELO


Kelan Reseptikeskuksessa häiriö
15.03.2016 14:14 ERJA ELO

sähköinen resepti 15.03.2016 14:14 ERJA ELO


Fimea palaa Helsinkiin
15.03.2016 13:45 INKERI HALONEN

Fimean alueellistaminen 15.03.2016 13:45 INKERI HALONEN


Sote-selvitysryhmä: Lääkekorvausten rahoitusvastuu maakunnille
15.03.2016 13:07 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 15.03.2016 13:07 INKERI HALONEN


Siitepölykausi voi lisätä myös sydäninfarkteja
14.03.2016 09:01 UUTISPALVELU DUODECIM

allergia 14.03.2016 09:01 UUTISPALVELU DUODECIM


Järjestöjen kautta motivointia lääkehoidon toteuttamiseen
11.03.2016 14:00 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 11.03.2016 14:00 INKERI HALONEN


Sitra: Rohkea uudistaminen turvaa terveydenhuollon lähipalvelut
11.03.2016 09:05 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 11.03.2016 09:05 INKERI HALONEN


Ravintovalmisteesta ehkä apua Alzheimerin alkuvaiheessa
10.03.2016 14:10 INKERI HALONEN

Ravitsemus 10.03.2016 14:10 INKERI HALONEN