Strategia on apteekkarin tärkein resepti
27.01.2011 07:39
Apteekki tarvitsee strategian, joka auttaa kohdentamaan resursseja sinne, missä niitä tulevaisuudessa eniten tarvitaan.
Ennen vanhaan apteekkiluvan saaminen oli lähes automaattisesti kannattavaa liiketoimintaa. Lääkkeiden hintojen laskettua tilanne on aivan toinen.
- Apteekkarit joutuvat oikeasti miettimään koko toimintamallia: Mikä apteekki on? Millä tavalla korkeatasoinen farmasia yhdistyy talouden realiteetteihin? Vaikka apteekkari ei pysty vaikuttamaan lääketaksaan, hän voi hakea tehokkuutta toimintamallien ja strategian kautta, sanoo Talent Partners Oy:n toimitusjohtaja, KTT Seppo Määttä.
Strategia vastaa kysymyksiin, mihin suuntaan organisaation pitäisi mennä ja mitä muutoksia valittu suunta edellyttää. Tämä parantaa ennakointikykyä ja joustavuutta muuttuvassa maailmassa.
Strategia ei ole tärkeä ainoastaan lopputuloksena, vaan joskus jopa merkittävämmäksi nousee sen luomiseen vaadittava prosessi, kertoo Määttä, joka konsultoi viime kesänä Suomen Apteekkariliittoa strategian uudistamisessa. (EE)
Lue lisää perjantaina 28.1. ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.
Arkisto
H1N1-rokotukset vaihtelevat kunnittain
|
Rinnakkaistuonti romahti
|
Vapaa hinnoittelu ei innosta
|
STM:ssä avoimet ovet lauantaina
|
Pfizer valmiina taisteluun
|
Viagra saamassa geneerisiä kilpailijoita
|
Uusi pneumokokkirokote tulossa markkinoille
|
Probioottibakteereista lisää tietoa
|
Ennaltaehkäisy vähentää tehokkaasti aivohalvauksia
|
Tavoitteena savuton Suomi
|