Strategia on apteekkarin tärkein resepti
27.01.2011 07:39
Apteekki tarvitsee strategian, joka auttaa kohdentamaan resursseja sinne, missä niitä tulevaisuudessa eniten tarvitaan.
Ennen vanhaan apteekkiluvan saaminen oli lähes automaattisesti kannattavaa liiketoimintaa. Lääkkeiden hintojen laskettua tilanne on aivan toinen.
- Apteekkarit joutuvat oikeasti miettimään koko toimintamallia: Mikä apteekki on? Millä tavalla korkeatasoinen farmasia yhdistyy talouden realiteetteihin? Vaikka apteekkari ei pysty vaikuttamaan lääketaksaan, hän voi hakea tehokkuutta toimintamallien ja strategian kautta, sanoo Talent Partners Oy:n toimitusjohtaja, KTT Seppo Määttä.
Strategia vastaa kysymyksiin, mihin suuntaan organisaation pitäisi mennä ja mitä muutoksia valittu suunta edellyttää. Tämä parantaa ennakointikykyä ja joustavuutta muuttuvassa maailmassa.
Strategia ei ole tärkeä ainoastaan lopputuloksena, vaan joskus jopa merkittävämmäksi nousee sen luomiseen vaadittava prosessi, kertoo Määttä, joka konsultoi viime kesänä Suomen Apteekkariliittoa strategian uudistamisessa. (EE)
Lue lisää perjantaina 28.1. ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.
Arkisto
2,1 miljoonaa annosta – lähes 1500 haittavaikutusraportointia
|
STM: Suomi ensimmäisiä rokottajia
|
Koululaiset ja opiskelijat rokotetaan opiskelupaikkakunnalla
|
Influenssa-puhelin vastaa viikonloppunakin
|
Influenssalääkkeet nyt kliinisen harkinnan takana
|
Komissio ei hyväksynyt YA:n verovapautta
|
Relenzalle haetaan peruskorvattavuutta
|
Apteekit ryhdissä epidemian edessä
|
Epidemia nyt koko maassa
|
Hyssälä: asenne masennukseen muutettava
|