Strategia on apteekkarin tärkein resepti
27.01.2011 07:39
Apteekki tarvitsee strategian, joka auttaa kohdentamaan resursseja sinne, missä niitä tulevaisuudessa eniten tarvitaan.
Ennen vanhaan apteekkiluvan saaminen oli lähes automaattisesti kannattavaa liiketoimintaa. Lääkkeiden hintojen laskettua tilanne on aivan toinen.
- Apteekkarit joutuvat oikeasti miettimään koko toimintamallia: Mikä apteekki on? Millä tavalla korkeatasoinen farmasia yhdistyy talouden realiteetteihin? Vaikka apteekkari ei pysty vaikuttamaan lääketaksaan, hän voi hakea tehokkuutta toimintamallien ja strategian kautta, sanoo Talent Partners Oy:n toimitusjohtaja, KTT Seppo Määttä.
Strategia vastaa kysymyksiin, mihin suuntaan organisaation pitäisi mennä ja mitä muutoksia valittu suunta edellyttää. Tämä parantaa ennakointikykyä ja joustavuutta muuttuvassa maailmassa.
Strategia ei ole tärkeä ainoastaan lopputuloksena, vaan joskus jopa merkittävämmäksi nousee sen luomiseen vaadittava prosessi, kertoo Määttä, joka konsultoi viime kesänä Suomen Apteekkariliittoa strategian uudistamisessa. (EE)
Lue lisää perjantaina 28.1. ilmestyvästä Apteekkarilehdestä.
Arkisto
Hiihtopummi Lapin lumoissa
|
Kelan johdossa uusi työnjako
|
Puska: apteekit merkittävä voima kansanterveystyössä
|
Viruslääkkeiden tehostettu kulutusseuranta päättyy
|
Konakion-purutabletteja ei enää kaupan
|
Sikainfluenssarokotukset jatkuvat, neuvontapuhelin sulkeutuu
|
Itsehoitolääkkeiden kauppamyynnille ei juuri tukea
|
Peliriippuvuuden lääkehoidosta lupaavia tuloksia
|
Suomalaisilta miljoonia lääkeväärennöksiin
|
Uusi lääkärisopimus kehittää työnjakoa
|