Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

STM yrittää vauhdittaa Kanta-palveluiden taaperrusta

Digitalisaatio  sähköinen resepti   25.10.2019 15:09  OLLI-PEKKA TIAINEN KATJA LÖSÖNEN

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Kanta-palvelu helpottaa reseptiasiakkaiden elämää päivittäin. Palvelu pitäisi saada toimimaan myös verkkoapteekeissa, ja sähköinen lääkityslista parantaisi kansanterveyttä.

Kanta-palveluiden kehitystyön hitaus tuskastuttaa myös sosiaali- ja terveysministeriötä. Tehoa ja vauhtia haetaan aluksi selkeyttämällä ohjausta.

Kansalaisten terveystietoja kokoavaa Kanta-palvelua on rakennettu kymmenen vuotta kuin Iisakin kirkkoa. Aikataulut ovat venyneet jopa vuosia, eikä palveluita ole saatu käyttöön siinä laajuudessa kuin olisi haluttu.

– Suurin hitaus on varmaan tullut THL:n määrittelytöistä. Siihen pyrimme myös saamaan tehoa, sanoo johtaja Minna Saario ministeriöstä.

Ministeriö on ohjannut, ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) sekä Kela ovat vastanneet kehittämisestä ja asiakastuesta. Tahmeutta on aiheuttanut muun muassa se, että ministeriö on jakanut vuosittaisesta budjetistaan rahoitusta erillisillä päätöksillä THL:lle, joka on vastaavasti ostanut työtä Kelalta.

Tämä ketju puretaan vuodenvaihteessa, ja Kela tulee saamaan rahoituksensa suoraan ministeriöstä. THL tulee keskittymään erityisesti sote-tiedon hallintaan ja yhteensopivuuden varmistamiseen. Se vastaa konseptoinnista, hyötyarvioinneista sekä toimintaan ja tietoarkkitehtuuriin liittyvistä tehtävistä.

Hankkeiden käyttöönotto – tuki, koordinointi ja ohjeistus – siirtyy entistä selkeämmin Kelan vastuulle. Se vastaa edelleen myös Kanta-palvelujen teknisestä ylläpidosta ja kehittämisestä.

Maksajatahot paremmin mukaan

Kanta-palveluiden ja potilastietojärjestelmien yhteensopivuusongelmat nousevat usein esiin. Varsinkin lääkärit ovat valitelleet reseptien uusimisen hitautta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS joutui palkkaamaan terveyskeskuksiin farmaseutteja selvittämään potilaiden lääkitystä, koska tietoja ei saatu Kannasta uuteen tietojärjestelmään Apottiin. Tietojen olisi pitänyt olla Kannassa rakenteisessa muodossa jo kaksi vuotta sitten.

– Tämä on yksi keskeinen asia, jossa ei ole onnistuttu. Ollaan myöhässä ja aikataulut venyvät jatkuvasti. Näihin ongelmiin haluamme nyt puuttua, Saario sanoo.

Ministeriö haluaa myös sote-organisaatiot entistä paremmin mukaan suunnitteluun ja priorisointiin. Sähköisen tietohallinnon neuvottelukunta ei ole toiminut tässä kovin hyvin.

Saarion mukaan yksityiset palveluntuottajat ovat saaneet äänensä kuuluviin etujärjestöjensä kautta, mutta neuvottelukunnan sairaanhoitopiirit ja kunnat ovat edustaneet lähinnä vain itseään.

– Asiat ovat tulleet käyttäjille ikään kuin syliin. Maksuja vain peritään, eivätkä käyttäjät pääse vaikuttamaan. Jatkossa pyritään siihen, että kaikki pääsevät esittämään näkemyksensä. Kunnat ja muutkin käyttäjät näkevät, minkälaisia kuluja seuraavista kehittämishankkeista on odotettavissa ja missä vaiheessa.

Lukuisia muutoksia tulossa

Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen tietohallinnon neuvottelukunnan asema on kirjattu lakiin, ja sen tehtävät kokoonpanot on määritelty valtioneuvoston asetuksella. Kanta-palvelun kehittämistyötä ollaan kuitenkin siirtämästä neuvottelukunnasta avoimiin keskustelutilaisuuksiin.

– Ongelmien poistamiseksi on tehty valmisteluja osapuolten kesken jo pitkään. Kehitystyötä pitää saada tehokkaammaksi, nopeammaksi ja erityisesti läpinäkyvämmäksi, sellaiseksi että kaikki osapuolet pääsevät mukaan.

Saarion mukaan viivästykset johtavat pahimmillaan siihen, että ehditään tehdä säädöksiä, joita käyttäjäorganisaatot eivät pysty täyttämään. Luvassa onkin "tukku toimenpiteitä" asioiden parantamiseksi.

Vastuu kehitystyön ohjauksesta kuuluu ministeriölle, ja Saario korostaa, että STM haluaa muuttaa erityisesti omaa toimintaansa, jotta muut osapuolet voivat hoitaa osuutensa nykyistä paremmin.

Lääkityslista ja verkkoapteekki jonossa

Apteekit ovat odottaneet pitkään, että lääkityslista saataisiin Kantaan. Toinen hitaasti edennyt asia on ollut verkkoapteekin ja Kannan rajapintojen yhteensovittaminen.

Saario ei uskalla luvata aikatauluja uudistuksille. Ministeriö teki keväällä virkamiesmuistion lääkejakelun kehittämisestä, mutta nykyinen hallitus ei ole vielä päättänyt, miten se "tiekarttaa" soveltaa.

– Itse pidän lääkitysasioita tietohallinnon näkökulmastakin ihan oleellisimpina, mutta tämä on virkakanta.

Saario odottaa, että uusi ohjausmalli edistää vuoropuhelua ja auttaa priorisoimaan hankkeita.

– Oletan, että kun lääkitysasiat nousevat esiin, voimme viedä tätäkin viestiä poliittisille päättäjille.

***

Täydennetty 25.10.2019 klo 16:32: lisätty kappale ministeriön omasta kehitysvastuusta ennen viimeistä väliotsikkoa.

Arkisto


Tukkurin painajainen
28.08.2014 08:47

Lääketukut 28.08.2014 08:47


Farmasian GPEN ensi kertaa Suomessa
27.08.2014 11:29

27.08.2014 11:29


Diabeetikon lääkevalikoima laajenee
27.08.2014 08:51

27.08.2014 08:51


Reload my Pharmacy -kisa huipentuu. Äänestä suosikkiasi!
26.08.2014 12:50

26.08.2014 12:50


Lääketieto haetaan useimmiten internetistä ja apteekista
26.08.2014 08:45

26.08.2014 08:45


Terveyskontrolli paljastaa riskit
25.08.2014 09:31

25.08.2014 09:31


Aftonbladet suomii Ruotsin apteekkiuudistusta
22.08.2014 11:31

22.08.2014 11:31


Ruotsi aikoo rajoittaa parasetamolin myyntiä
22.08.2014 10:14

22.08.2014 10:14


Imettäminen turvallista epilepsialääkityksen aikana
21.08.2014 07:58

21.08.2014 07:58


Talouselämä: Apteekkikosmetiikan myynti kasvussa
19.08.2014 10:19

19.08.2014 10:19