Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Sopiva lääkäri löytyy sovelluksen avulla

Ulkomaat   09.05.2016 09:10  SENJA LARSEN SENJA LARSEN

SENJA LARSEN,

Ari Tullan ja kumppaneiden BetterDoctor-sovellus auttaa löytämään luotettavan ja sopivan hintaisen lääkärin.

USA:n bruttokansantuotteesta 18 prosenttia menee terveydenhuoltoon, kun Suomessa osuus on noin 10 prosenttia. Kustannukset ovat nousseet 7 prosentin vuosivauhtia. Tehottomuus on valtava ongelma.

San Franciscon BetterDoctor-startupin toimitusjohtajalle Ari Tullalle luvut ovat tuttuja. Hän seuraa Yhdysvaltojen terveydenhuoltoa ja sen murrosta läheisesti.

– Karrikoiden voisi sanoa, että Suomeen verrattuna hoito maksaa Yhdysvalloissa kolme kertaa enemmän, mutta taso on keskimäärin puolet huonompi. Laatu on voimakkaasti polarisoitua: löytyy huippua ja surkeata.

Tullan ja kumppaneiden BetterDoctor-sovellus yrittää tehdä bisnestä juuri tähän rakoon: sovelluksen avulla käyttäjä voi löytää itselleen luotettavan ja sopivan hintaisen lääkärin alueeltaan.

BetterDoctor on julkaissut käyttäjäystävällisessä muodossa tiedot 800 000 lääkärin kokemushistoriasta eri lääketieteellisissä toimenpiteissä. Palvelua käyttää jo miljoona ihmistä kuukausittain.

Yritys keskittyy ensin Yhdysvaltojen miljardimarkkinoihin. Suomeen tulosta ei toistaiseksi ole suunnitelmia. Eurooppa on Atlantin toiselta puolelta katsoen pirstaloitunut markkinapaikka.

Terveydenhuolto on digimurroksen peränpitäjä 

– Terveydenhuolto on viimeisiä toimialoja, jota digitalisaatio ei ole vielä perinpohjaisesti mullistanut, sanoo Tulla.

Terveydenhuolto on muuttumassa digitaaliseksi palveluksi, ja muutos jyrää päälle. Uudet sukupolvet ovat tottuneet digitaaliseen asiointiin eivätkä halua seisoa jonoissa tai noudattaa aukioloaikoja.

Tähän on myös terveydenhuollon jatkossa vastattava.

– Absurdia, että yhä edelleen täytyy saada kaksi ihmistä samaan paikkaan, ennen kuin vika voidaan määritellä, Tulla toteaa ja antaa esimerkin: Mitä järkeä on ottaa päivä vapaaksi töistä ja viedä kuumeinen lapsi paikkaan, johon kaikki ovat kerääntyneet bakteereineen ja viruksineen vain sitä varten, että sanoo ”aa” ja kuume mitataan?

– Proseduuri ei ole tätä päivää, Tulla pyörittelee päätään.

Tulla uskoo, että kodit ovat kohta täynnä älylaitteita ja puettavaa teknologiaa. 10 vuoden kuluttua myös laboratorionäytteet voidaan ottaa kotona, ja tehovalvontaa tarvitsevaa potilasta voidaan seurata muualla kuin sairaalassa.

Lisää terveydenhuollon digitalisoitumisesta Apteekkarilehdessä 2/2016.

Arkisto


Unelmien työhön
12.03.2010 09:30

12.03.2010 09:30


eResepti vähentää virheitä
12.03.2010 08:20

12.03.2010 08:20


Kelan pääjohtajan haku käynnistyy
11.03.2010 07:21

11.03.2010 07:21


Fimea kuulee apteekkiluvan hakijoita
10.03.2010 15:27

10.03.2010 15:27


Oksala: Apteekeilla tärkeä rooli terveydenhuollossa
10.03.2010 15:03

10.03.2010 15:03


Joka toinen suomalainen suojattu sikainfluenssalta
10.03.2010 11:32

10.03.2010 11:32


Farmasistien pandemiatietoon luotetaan
09.03.2010 07:53

09.03.2010 07:53


Onnistuminen tiukassa
05.03.2010 11:05

05.03.2010 11:05


Apteekit sosiaaliseen mediaan
05.03.2010 09:27

05.03.2010 09:27


Pulmicort Turbuhalerista sittenkin Kela-korvaus
04.03.2010 11:55

04.03.2010 11:55