Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Reseptien voimassaolo pitenee, apteekin neuvonnan merkitys kasvaa

Uudistuva apteekki   22.04.2016 10:30

INGIMAGE,

Lääkereseptien pidentyvä voimassaoloaika kasvattaa apteekin roolia lääkehoidon onnistumisen seuraajana.

Lääkereseptien voimassaolo pitenee ensi vuoden alusta vuodesta kahteen vuoteen.

Se kasvattaa apteekin roolia ja vastuuta potilaan hoidon onnistumisen seurannassa, Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Vesa Kujala uskoo.

– Säännöllisesti lääkettä käyttävä tapaa apteekin ammattilaisen vähintään neljä kertaa vuodessa hakiessaan lääkettä. Tämä on jo nyt ja etenkin jatkossa todennäköisesti pitkäaikaissairaan tiivein kontakti terveydenhuollon ammattilaiseen, Kujala kertoo.

Neuvonnan tukemiseksi ja asiakkaan voinnin seuraamiseksi apteekkien lääkehoidon neuvontaa tukevaa tietokantaa päivitetään niin, että se sisältää myös keinoja pitkäaikaisen lääkehoidon käyttäjien elintapaohjaukseen.

Myös lääkehoidon tavoitteiden ja hoidon onnistumisen ja haittavaikutusten kartoittamisen apuvälineitä kehitetään, Kujala kertoi Apteekkaripäivillä.

Koulutuksesta lisätukea motivointitaitoihin

Suurempi vastuu asiakkaan lääkehoidon tukijana kiinnostaa apteekkilaisia.

Apteekkariliiton yhdessä Farmasian Oppimiskeskuksen ensimmäiseen Reseptiasiakkaan palvelu –verkkokoulutukseen ilmoittautui yli 850 apteekkilaista, ja tunkua on ollut myös kevään toiselle kurssille.

Koulutuksessa syvennetään osaamista muun muassa erilaisten ihmisten ja tunteiden kohtaamisesta, lääkehoitoon motivoimisesta sekä erityisryhmien palvelemisesta.

–Innostus kertoo halusta palvella asiakkaita paremmin ja saada eväitä ammattitaidon kehittämiseen, Kujala toteaa.

Motivoitunut asiakas haluaa huolehtia lääkehoidostaan

Kujala muistuttaa, että pitkäaikaissairauksien hoidoista jopa puolet epäonnistuu, koska potilas ei sitoudu omaan hoitoonsa.

Sitouttaminen eli hoitoon motivoiminen olisi ensiarvoisen tärkeää myös kustannustehokkaan ja rationaalisen lääkehoidon tavoitteita ajatelleen.

– Jos sitoutuminen on heikkoa, hoidon toteuttamiseksi tehdyt lääkäri- ja hoitajakäynnit, tutkimus- ja laboratoriokustannukset sekä määrätyt ja lunastetut lääkkeet aiheuttavat kustannuksia, mutta eivät tuo toivottua hoitotulosta, Kujala sanoo.

Lisäksi sairauden mahdollinen pahentuminen voi heikentää potilaan elämänlaatua entisestään ja tuoda kerrannaisvaikutuksena lisäkustannuksia uusista tutkimus-, sairaus- ja lääkekuluista sekä sairauspoissaoloista.

– Tämä kaikki kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia ja kuluttaa turhaan vähiä resursseja, Kujala kertoo.

Arkisto


AstraZenecan vähennykset eivät ulotu Suomeen
22.03.2013 13:27

22.03.2013 13:27


Olvin liikuntaravinteet Medifonin jakeluun
22.03.2013 08:13

22.03.2013 08:13


Tupakoinnin lopettaminen kannattaa painonnoususta huolimatta
20.03.2013 08:57

20.03.2013 08:57


D-vitamiinin vajaus voi lyhentää elämää
19.03.2013 10:53

D-vitamiini 19.03.2013 10:53


Sote-palvelut kunnilta 34 alueelle
19.03.2013 10:49

19.03.2013 10:49


Kovien rasvojen käyttö lisääntynyt eläkeikäisillä
19.03.2013 10:11

19.03.2013 10:11


Mika Leppinen Farmasialiiton toiminnanjohtajaksi
18.03.2013 14:58

18.03.2013 14:58


Geenit vaikuttavat fyysiseen kuntoon ja lihavuuteen
15.03.2013 12:54

15.03.2013 12:54


Paljon rautaa saavilla vähemmän PMS-oireita
15.03.2013 09:05

15.03.2013 09:05


Vakavasti masentuneiden lääkehoito ontuu
15.03.2013 08:50

15.03.2013 08:50