Puolet suomalaisista kokee terveydenhuollon heikentyneen
02.09.2008 13:32
Palvelun saatavuuden ja tason koetaan vaihtelevan asuinpaikan, maksukyvyn ja palvelun tuottajan mukaan, selviää kolmatta kertaa tehdystä Terveydenhuoltobarometristä.
Tyytymättömyys Suomen terveydenhuoltoon on lisääntynyt, selviää TNS Gallupin tekemästä Terveydenhuoltobarometristä.
Kyselyssä lähes joka toinen suomalainen arvioi Suomen terveydenhuollon ja sairaanhoidon huonontuneen viime vuosina, ja valtaosa vastaajista arvioi terveydenhuollon palvelut myös epätasa-arvoisiksi. Palveluiden saatavuuden ja tason katsotaan vaihtelevan asuinpaikan, maksukyvyn ja palvelun tuottajan mukaan. Julkisia palveluja käyttävien ei myöskään uskota saavan yhtä hyvää hoitoa kuin yksityisiä palveluja käyttävien.
Terveydenhuollon ja sairaanhoidon laatua pidetään silti yhä korkeana. Tulevaisuus koetaan kuitenkin epävarmana, ja jopa kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta oli sitä mieltä, ettei terveydenhuoltoon käytetä riittävästi verorahoja.
Tyytyväisimpiä kansalaiset ovat terveystiedon saatavuuteen, tyytymättömimpiä lääkärille pääsyyn sekä mahdollisuuteen saada tietoa eri hoitovaihtoehdoista. Internet on edelleen suomalaisille toiseksi tärkein terveystiedon lähde terveydenhuollon ammattilaisten jälkeen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 026 iältään 15-79-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilasivat Lääketietokeskus Oy, Sitra, AstraZeneca Oy ja MSD Finland Oy. (IK)
Arkisto
Etulinjassa - näin koronaepidemian alku koettiin apteekeissa
|
Suomalaiset kehittäisivät apteekkeja osana terveydenhuoltoa
|
Elinsiirtolääkkeistä apua COVID-19-tautiin?
|
Rutiinitarkastuksessa karsiutui kaksi lääkettä
|
Koronaviruksen hiljentämässä apteekissa opiskellaan ahkerasti
|
Apteekkariliiton jäsenapteekit mukaan Helsinki-avun yhteistyöhön
|
Väärä tieto leviää kuin virus itse
|
Koronaepidemia hiljensi myös osan apteekeista
|
Ensin tultiin joukolla apteekkiin, sitten ryhdyttiin tilaamaan lääkkeet kotiin
|
Apteekkihenkilöstö koronavirustestauksen piiriin
|