Apteekeilta toivotaan neuvontaa, tukea omahoitoon ja apua lääkehoidon kokonaisuuden hal... Lue lisää »

Kysely: Jos omasta lääkityksestä herää kysymyksiä, seniorit luottavat ensisijaisesti fa... Lue lisää »

Leppävaaran apteekki Elixir toimi kuukauden päivät käytännössä ilman sähköä ja vettä. K... Lue lisää »

Sammon apteekin drive in -luukku palvelee niin autoilijoita kuin kävelijöitä. Luukku on... Lue lisää »

Bussi tuo lääkkeet lähipysäkille vain muutama tunti tilauksen jälkeen. Lue lisää »

Potilastyöpajoista ideoita apteekkitoiminnan kehittämiseksi

Apteekki palvelee   03.09.2020 13:04  TARU VANHALA KATJA LÖSÖNEN

,

Apteekeilta toivotaan apua lääkehoidon kokonaisuuden hallintaan, erilaisia neuvontapalveluita ja tukea omahoitoon, niin kivijalassa kuin verkossa.

Lääkkeiden käyttäjien odotuksia apteekkitoiminnan kehittämiseksi selvitetään tänä syksynä laajalla väestökyselyllä. Elokuussa kyselyn pohjatyönä toteutettiin kolme virtuaalista potilastyöpajaa.

Työpajoihin valikoituneilla potilailla oli runsaasti kokemusta apteekki- ja terveyspalvelujen käytöstä omien pitkäaikaisten sairauksiensa ja osalla omaistensa sairauksien hoidon kautta

Keskeisiä työpajoissa esiin nousseita teemoja olivat muun muassa lääkehoidon kokonaisuuden hallinnan tärkeys, asiakkaan huomioiminen kokonaisuutena kaikkialla terveydenhuollossa sekä tiivis yhteistyö apteekin ja muun terveydenhuollon välillä.

Apteekki linkiksi hoitopolulle?

Potilaat pitävät hyvänä, että apteekissa varmistetaan lääkkeen turvallinen käyttö ja esimerkiksi varmistetaan eri lääkkeiden yhteensopivuus. Neuvontapalvelut ja omahoidon tukeminen koetaan tärkeänä osana lääkkeiden toimittamista ja lääkehoidon toteutusta.

– Potilaat toivovat apteekin olevan tulevaisuudessa yhdistävä tekijä terveydenhuollon suuntaan potilaan hoitopolussa ja lääkehoidon seurannassa, kertoo tutkimus- ja kehittämispäällikkö Katri Hämeen-Anttila Fimesta.

Työpajoissa tuotiin esiin, että hoitoon pääsy on toisinaan vaikeaa eikä potilasta aina kuunnella kokonaisuutena. Potilaat kokevat, että terveydenhuollossa ja apteekissa keskitytään liikaa yksittäiseen sairauteen tai lääkkeeseen. Ammattilaisten vuorovaikutustaitojen tärkeys korostui työpajojen keskusteluissa.

Apteekissa asiointi koetaan yleisesti helpoksi, mutta kiireen tuntu ja yksityisyyden puute saattavat estää omasta lääkehoidosta keskustelua ja asioiden selvittämistä riittävän perusteellisesti.

Digipalveluita kaivataan lisää

Apteekeille sopiviksi palveluiksi potilaat näkevät myös lääkityslistan ylläpidon, lääkehoidon säännöllisen arvioinnin, lääkehoidon seurantaan kuuluvat yksinkertaiset mittaukset, apteekissa toimivan omafarmaseutin, farmaseutin kotikäynnit sekä lääkkeiden kotiinkuljetuksen.

Digitaalisuus ja apteekkien verkkopalveluiden kehittyminen nähdään tärkeänä arkea helpottavana asiana. Esimerkiksi erilaiset chat-palvelut koetaan tarpeellisena lääkkeiden oikeanlaisen käytön opastamisessa ja tilattaessa lääkkeitä verkosta.

Työpajoissa toivottiin erilaisten sovellusten ja verkkopalveluiden muistutusominaisuuksien lisäämistä esimerkiksi lääkkeen ottoajankohdasta, reseptin uusimistarpeesta tai lääkityslistan päivitystarpeesta. Potilaat myös toivoivat saavansa tiedon, mikäli omassa lääkkeessä on saatavuushäiriö.

Lääkkeiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta keskusteltiin myös fyysisen esteettömyyden ja erityisryhmien huomioimisen näkökulmasta. Lisäksi esiin nostettiin potilaan näkökulmasta hankaluus, jos yhdellä apteekkikäynnillä ei saakaan kaikkia tarvitsemiaan lääkepakkauksia mukaansa.

Väestökysely toteutetaan syksyllä

Potilastyöpajat ovat osa Valtioneuvoston kanslian rahoittamaa hanketta, jonka aikana tarkastellaan lääkkeiden käyttäjien odotuksia apteekkitoiminnalle ja lääkkeiden hintakilpailun aktivointia.

Hanke jakautuu kahteen toisiaan täydentävään työpakettiin. Näistä ensimmäisessä tarkastellaan patenttisuojan menettäneiden lääkevalmisteiden hintakilpailun, lääkemarkkinoiden keskittyneisyyden ja kalliiden lääkkeiden jakelujärjestelmää kehittämistarpeita. Toisessa työpaketissa tarkastellaan apteekkien tehtävien ja toiminnan kehittämistarpeita lääkkeiden käyttäjien näkökulmasta.

Laaja väestökysely suomalaisten toiveista apteekkitoiminnan kehittämiseen toteutetaan syksyn aikana väestön rakennetta mukailevalla satunnaisotannalla. Tutkimuksen toteuttavat Kela, Fimea, Helsingin yliopisto ja Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Kyselyn tulokset valmistuvat keväällä 2021.

Arkisto


Ruskon sivuapteekki aloitti Matkahuollon pakettipisteenä
01.12.2015 14:30 ERJA ELO

Apteekki palvelee 01.12.2015 14:30 ERJA ELO


Apteekeille lisää ohjeita pakolaisten palveluun
26.11.2015 10:41 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 26.11.2015 10:41 INKERI HALONEN


Nyt mie tulin hakemaan sitä lääkettä!
02.11.2015 09:29 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 02.11.2015 09:29 INKERI HALONEN


Hyvä palvelu tuo asiakkaan takaisin apteekkiin
13.10.2015 11:15 ERJA ELO

Apteekki palvelee 13.10.2015 11:15 ERJA ELO


FIP:ltä apua ja ohjeita pakolaiskriisiin
01.10.2015 22:51 TIINA KUOSA

Apteekki palvelee 01.10.2015 22:51 TIINA KUOSA


Kielimuuri hidastaa asiakaspalvelua
21.09.2015 12:00 ERJA ELO

Apteekki palvelee 21.09.2015 12:00 ERJA ELO


Pakolaiskriisi haastaa kuva- ja elekielen käyttöön apteekeissa
21.09.2015 09:06 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 21.09.2015 09:06 INKERI HALONEN


Nokian 1. Apteekki juhlii 100-vuotista työtään
07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 07.09.2015 11:01 INKERI HALONEN


Apteekin kesä pohjoisessa: kortisonia meni, aurinkorasvaa ei
27.08.2015 11:52 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 27.08.2015 11:52 INKERI HALONEN


Rannikkoseutu-lehti: Raision Ykkösapteekin erikoisuus uhkaa loppua
10.08.2015 09:41 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 10.08.2015 09:41 INKERI HALONEN