Potilasturvallisuus huolestuttaa Ruotsin apteekeissa
04.06.2013 12:04 INKERI HALONEN
Edellytykset virheettömään reseptintoimitukseen ja lääkeneuvontaan ovat heikentyneet apteekkijärjestelmämuutoksen seurauksena.
Tämä ilmenee Ruotsin valtionkonttorin teettämästä kyselystä apteekkien työntekijöille. Yli puolet vastanneista koki, että heidän mahdollisuutensa antaa riittävästi lääkeneuvontaa ja edellytyksensä toimia virheettömästi reseptintoimituksessa ovat huonontuneet.
Syiksi mainittiin työtehtävien määrän kasvun ja työnantajan vaatimukset käyttää vähemmän aikaa neuvontaan ja enemmän myyntiin.
Raporttia varten tehty kuluttajakysely paljasti, että myös apteekin asiakkaat kokevat asian olevan näin.
Enemmistö apteekin työntekijöistä koki myös, että oman ammattitaidon kehittämismahdollisuudet ovat heikentyneet. Valtionkonttori toteaa, että tämä saattaa olla riski potilasturvallisuudelle pitkällä aikavälillä.
Raportin mukaan myös toimitusvarmuus on hiukan laskenut. Ennen markkinoiden vapautumista 96 prosenttia asiakkaista sai lääkkeensä heti mukaan apteekista. Tuoreimpien mittausten mukaan toimitusvarmuus on nyt 93–95 prosentin luokkaa.
Yleisesti ottaen valtionkonttori arvioi kuitenkin apteekkijärjestelmän toimivan hyvin. Toisaalta raportissa todetaan, että hallituksen asettama apteekkimarkkinoiden moninaisuustavoite on vesittymässä, sillä pienillä apteekkiyrittäjillä on hyvin vaikeaa tällä hetkellä.
Asiasta uutisoi Dagens Apotek -lehti.
MINNA SVENSK
Arkisto
Etulinjassa - näin koronaepidemian alku koettiin apteekeissa
|
Suomalaiset kehittäisivät apteekkeja osana terveydenhuoltoa
|
Elinsiirtolääkkeistä apua COVID-19-tautiin?
|
Rutiinitarkastuksessa karsiutui kaksi lääkettä
|
Koronaviruksen hiljentämässä apteekissa opiskellaan ahkerasti
|
Apteekkariliiton jäsenapteekit mukaan Helsinki-avun yhteistyöhön
|
Väärä tieto leviää kuin virus itse
|
Koronaepidemia hiljensi myös osan apteekeista
|
Ensin tultiin joukolla apteekkiin, sitten ryhdyttiin tilaamaan lääkkeet kotiin
|
Apteekkihenkilöstö koronavirustestauksen piiriin
|