Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Pling! Älyviesti kutsuu noutamaan seuraavan lääke-erän

24.08.2018 10:40  INKERI MERILUOTO

,

Lääkekanta-palvelu muistuttaa apteekin asiakasta, kun on aika hakea seuraava lääke-erä.

Sadattuhannet suomalaiset käyttävät ainakin yhtä tai useampaa lääkettä säännöllisesti ja pitkäkestoisesti.

He asioivat apteekissa ainakin neljästi vuodessa hakemassa seuraavan lääke-erän, sillä lääkkeitä saa Kela-korvattuna apteekista kerrallaan enintään kolmen kuukauden käyttötarpeen verran.

Tämä tarkoittaa sitä, että ainakin neljästi vuodessa pitäisi muistaa käydä apteekissa ennen kuin edellinen lääke-erä on loppunut.

Asiakkaiden mielestä näppärä

Suomessa keväällä lanseerattu Lääkekanta-palvelu tarjoaa ongelmaan ratkaisun muistuttamalla asiakasta lääkkeen loppumisesta sopivalla hetkellä.

Palvelu otetaan apteekissa käyttöön sopimalla asiakkaan kanssa yhteisesti, kuinka monta päivää ennen lääkkeiden loppumista hän haluaa saada muistutuksen seuraavan lääke-erän noutamisesta.

Tieto ohjelmoidaan palveluun, ja palvelu lähettää asiakkaalle tekstiviestin sovittuna hetkenä. Halutessaan asiakas voi myös vastata viestiin, ja apteekki voi varautua asiakkaan tuloon.

Raision Ykkösapteekki otti palvelun keväällä käyttöön. Apteekkari Sakari Alaranta on ollut palveluun toistaiseksi hyvin tyytyväinen.

– Asiakkaat ovat kokeneet palvelun hyvin näppäränä, hän kertoo.

Alaranta on erityisen tyytyväinen siitä, että palvelu sopii myös hyvin heille, joille digimaailma ei ole niin tuttu.

– Asiakkaan ei tarvitse kirjautua mihinkään palveluun tai ladata mitään sovellusta, vaan muistutus tulee hänelle tekstiviestinä.

Raision Ykkösapteekissa palvelu on asiakkaalle maksuton.

Palvelu laajenee kymmeniin apteekkeihin?

Alaranta näkee, että palvelu auttaa apteekkia vahvistamaan asiakassuhdetta, varmistaa lääkkeen menekin ja auttaa apteekkia optimoimaan lääkehankinnan ajoituksen.

– Palvelun avulla saamme helposti tiedon siitä, milloin asiakas on tulossa hakemaan nimenomaan harvinaista tai kallista lääkettä. Tämä helpottaa palvelun ja varaston optimoimista.

Järjestelmään voidaan asiakkaan niin halutessa liittää myös muun muassa ajankohtaisia kanta-asiakastarjouksia, jotka ohjelma poimii esitäytetystä kampanjakalenterista.

Palvelun kehittäneestä Suomen Lääkekannasta kerrotaan, että järjestelmä on toistaiseksi käytössä vasta muutamassa apteekissa, mutta neuvotteluita palvelun käyttöönotosta käydään tällä hetkellä usean kymmenen apteekin kanssa.

Arkisto


Oksala: Apteekeilla tärkeä rooli terveydenhuollossa
10.03.2010 15:03

10.03.2010 15:03


Joka toinen suomalainen suojattu sikainfluenssalta
10.03.2010 11:32

10.03.2010 11:32


Farmasistien pandemiatietoon luotetaan
09.03.2010 07:53

09.03.2010 07:53


Onnistuminen tiukassa
05.03.2010 11:05

05.03.2010 11:05


Apteekit sosiaaliseen mediaan
05.03.2010 09:27

05.03.2010 09:27


Pulmicort Turbuhalerista sittenkin Kela-korvaus
04.03.2010 11:55

04.03.2010 11:55


Avandian haitat taas puntarissa
03.03.2010 13:45

03.03.2010 13:45


Risikko: Potilasturvallisuus varmistettava kuljetusalan lakon aikana
03.03.2010 13:29

Lääkekuljetukset 03.03.2010 13:29


Kelan puhelinpalvelu palvelunumeroista
03.03.2010 08:01

03.03.2010 08:01


Itsehoitolääkkeitä noin 6 000 myyntipisteessä Ruotsissa
03.03.2010 07:45

03.03.2010 07:45