Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Helsingin yliopisto farmasian oppiaineessa maailman parhaimpien joukossa
18.07.2018 12:10 ERJA ELO

18.07.2018 12:10 ERJA ELO


Apteekit keräävät kansalaisilta palautetta kehittääkseen palvelujaan
18.07.2018 11:10 ERJA ELO

18.07.2018 11:10 ERJA ELO


Omega-3-ravintolisät eivät suojaa sydäntaudeilta
18.07.2018 02:01 ERJA ELO

sydän 18.07.2018 02:01 ERJA ELO


EMA jatkaa valsartaanilääkkeiden tutkimusta - alustava arvio syöpäriskistä valmistui
17.07.2018 17:20 ERJA ELO

Lääketurvallisuus 17.07.2018 17:20 ERJA ELO


Lääkehoitoihin luotetaan, mutta ne myös huolestuttavat
16.07.2018 09:01 ERKKI KOSTIAINEN

Lääkehoito 16.07.2018 09:01 ERKKI KOSTIAINEN


Seuraa SuomiAreenan lääkekeskustelua MTV Katsomossa
13.07.2018 15:59 ERJA ELO

13.07.2018 15:59 ERJA ELO


Apteekkien perustamista helpotetaan
13.07.2018 11:43 ERJA ELO

Lainsäädäntö 13.07.2018 11:43 ERJA ELO


Tutkimus: Apteekkien työntekijät kolmanneksi luotetuimpia
11.07.2018 11:19 ERKKI KOSTIAINEN

Luottamus 11.07.2018 11:19 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekki tulee taskuun - Videoasiointi yleistyy apteekeissa
11.07.2018 10:07 ERJA ELO

Apteekki palvelee 11.07.2018 10:07 ERJA ELO


Verenpainelääkkeitä pois markkinoilta laatuongelmien vuoksi
04.07.2018 18:26 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketurvallisuus 04.07.2018 18:26 ERKKI KOSTIAINEN