Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Uusi apteekkipalvelu edistää lääkehoitojen toteutumista
04.10.2018 13:30 ERKKI KOSTIAINEN

Apteekki palvelee 04.10.2018 13:30 ERKKI KOSTIAINEN


Medifon muuttaa jälleen isompiin tiloihin
04.10.2018 09:20 ERJA ELO

Lääketukut 04.10.2018 09:20 ERJA ELO


Oikeusprofessori lyhentäisi apteekkivalituksia
03.10.2018 16:20 INKERI MERILUOTO

Apteekkijärjestelmä 03.10.2018 16:20 INKERI MERILUOTO


Vesi hillitsee toistuvia virtsatietulehduksia
03.10.2018 10:01 UUTISPALVELU DUODECIM

03.10.2018 10:01 UUTISPALVELU DUODECIM


Lakiesitys: hintakilpailu itsehoitolääkkeisiin, apteekkiveroa kiristetään
28.09.2018 16:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 28.09.2018 16:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Lääkkeistä muistuttava kännykkäsovellus auttaa sydänpotilaita
28.09.2018 08:04 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 28.09.2018 08:04 UUTISPALVELU DUODECIM


LHKA pian leikkauksen jälkeen - kivut ja lääkkeet vähenivät
26.09.2018 15:20 PAULA TIMONEN

Lääkitys kuntoon 26.09.2018 15:20 PAULA TIMONEN


Farmasiaviikko tuo apteekkien osaamista esiin
25.09.2018 12:30 ERJA ELO

25.09.2018 12:30 ERJA ELO


D-vitamiinilisien käyttösuositukset vauvoille muuttuvat
24.09.2018 09:48 INKERI MERILUOTO

D-vitamiini 24.09.2018 09:48 INKERI MERILUOTO


Biohajoavat muovikassit yleistyvät apteekeissa
21.09.2018 08:00 ERJA ELO

Ympäristö 21.09.2018 08:00 ERJA ELO