Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Lääkelain uudistaminen etenee – muutosehdotukset jälleen lausuntokierrokselle
23.10.2020 14:25 HANNA HYVÄRINEN

Lääkelaki 23.10.2020 14:25 HANNA HYVÄRINEN


Luvialaisapteekki iloittelee somessa
23.10.2020 09:58 Tomi Kangasniemi

Kentältä 23.10.2020 09:58 Tomi Kangasniemi


Suomen Lääkehaku herättää kiinnostusta muissa Pohjoismaissa
22.10.2020 10:08 HANNA HYVÄRINEN

Lääkehaku 22.10.2020 10:08 HANNA HYVÄRINEN


Koronaan ei ole potilaalle maksutonta lääkehoitoa
20.10.2020 09:34 HANNA HYVÄRINEN

Koronavirus 20.10.2020 09:34 HANNA HYVÄRINEN


EMA vaatii nitrosamiinitestausta metformiinivalmisteille
19.10.2020 09:24 TARU VANHALA

Lääketeollisuus 19.10.2020 09:24 TARU VANHALA


Polku ohjaa sekä sairastunutta että ammattilaisia
17.10.2020 23:34 TARU VANHALA

Osteoporoosi 17.10.2020 23:34 TARU VANHALA


Apteekkariliiton ehdotus apteekkitalouden uudistamiseksi sai myönteisen vastaanoton
16.10.2020 10:38 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN

apteekkitalous 16.10.2020 10:38 HANNA HYVÄRINEN, ERKKI KOSTIAINEN


Biologisten lääkkeiden hinnoissa on yhä ilmaa
15.10.2020 09:58 ERJA ELO

Biosimilaarit 15.10.2020 09:58 ERJA ELO


Tavoitteena hallittu muutos
14.10.2020 09:03 HANNA HYVÄRINEN

Lääkeasioiden tiekartta 14.10.2020 09:03 HANNA HYVÄRINEN


Terveydeksi!-lehti jatkaa kärkipaikalla
13.10.2020 08:00 TARU VANHALA

13.10.2020 08:00 TARU VANHALA