Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


STM: Lääkesäästöjen budjettilait valmistunevat lokakuussa
17.09.2015 10:20 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 17.09.2015 10:20 INKERI HALONEN


Lääkekuljetukset turvassa perjantain mielenilmaukselta
16.09.2015 15:50 INKERI HALONEN

Lääkekuljetukset 16.09.2015 15:50 INKERI HALONEN


Reseptikeskuksen häiriöt uhkasivat pahasti annosjakelua
16.09.2015 11:04 INKERI HALONEN

sähköinen resepti 16.09.2015 11:04 INKERI HALONEN


Ummetus voi edeltää Parkinsonin tautia
16.09.2015 08:15 UUTISPALVELU DUODECIM

16.09.2015 08:15 UUTISPALVELU DUODECIM


Sähköisiä reseptejä nyt myös henkilötunnuksettomille
15.09.2015 10:32 INKERI HALONEN

Lääkemääräykset 15.09.2015 10:32 INKERI HALONEN


Apteekit palvelevat myös ensi perjantaina
14.09.2015 15:24 ERJA ELO

työmarkkinat 14.09.2015 15:24 ERJA ELO


”Ilman lääkkeitäkö heidät pitäisi jättää?”
14.09.2015 10:05 ERJA ELO

14.09.2015 10:05 ERJA ELO


Digoksiini on turvallista – riskit näkyvät vain heikoissa tutkimuksissa
14.09.2015 09:04 UUTISPALVELU DUODECIM

14.09.2015 09:04 UUTISPALVELU DUODECIM


Koskipirtti jättää hyvästit lakkoriidoille
11.09.2015 08:43 ERJA ELO

työmarkkinat 11.09.2015 08:43 ERJA ELO


Tehokas varasto takaa lääkkeiden saatavuuden
10.09.2015 09:27 ERJA ELO

toimitusvarmuus 10.09.2015 09:27 ERJA ELO