Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Albert Wuokon palkinto Jukka Mönkköselle
13.11.2015 17:00 ERJA ELO

Palkitut 13.11.2015 17:00 ERJA ELO


Vesannon apteekista Vuoden Opetusapteekki
13.11.2015 16:30 ERJA ELO

Palkitut 13.11.2015 16:30 ERJA ELO


Farmasian Päivät alkoivat
13.11.2015 09:27 ERJA ELO

Koulutus 13.11.2015 09:27 ERJA ELO


HPV-rokotteiden ja oireyhtymien välillä ei yhteyttä
12.11.2015 12:54 TIINA KUOSA

HPV-rokotteet 12.11.2015 12:54 TIINA KUOSA


Ihmisoikeusaktiivi omistautuu nyt sydämen hyvinvoinnille
12.11.2015 09:36 ERJA ELO

Kansanterveys 12.11.2015 09:36 ERJA ELO


Apteekit auttavat kierrättämään lääkejätettä
11.11.2015 08:14 ERJA ELO

Lääkejätteet 11.11.2015 08:14 ERJA ELO


Eksoten Itkonen: Omaa kehittämistä jatketaan, apteekkien rooli pohdintaan
10.11.2015 14:00 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.11.2015 14:00 INKERI HALONEN


Lääkehaitat nakersivat elämänlaatua kipua enemmän
10.11.2015 13:30 PAULA TIMONEN

Lääkitys kuntoon 10.11.2015 13:30 PAULA TIMONEN


Kainuun sote: Apteekkien kannattaa tuoda itsensä esiin
10.11.2015 10:10 INKERI HALONEN

Sote ja apteekit 10.11.2015 10:10 INKERI HALONEN


Miksi palvelupisteet eivät yleisty?
09.11.2015 10:07 VIRPI EKHOLM

Palvelupisteet 09.11.2015 10:07 VIRPI EKHOLM