Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Tehodieetti voi parantaa joidenkin potilaiden diabeteksen
29.03.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 29.03.2016 08:09 UUTISPALVELU DUODECIM


Lihominen nostaa lapsen verenpainetta
24.03.2016 07:48 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 24.03.2016 07:48 UUTISPALVELU DUODECIM


Tekstiviestit auttavat lääkkeiden muistamisessa
23.03.2016 09:50 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 23.03.2016 09:50 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkehuollon automatisoija NewIcon sai tukea kasvuun
21.03.2016 13:44 INKERI HALONEN

Digitalisaatio 21.03.2016 13:44 INKERI HALONEN


Inhaloitava steroidi lisää keuhkokuumeriskiä
21.03.2016 13:30 TIINA KUOSA

Lääkehoito 21.03.2016 13:30 TIINA KUOSA


Parasetamoli ei auta nivelrikkopotilasta
21.03.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 21.03.2016 08:53 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääketeollisuus ehdottaa muutosta lääkkeiden huoltovarmuuteen
18.03.2016 13:01 ERJA ELO

Lääketeollisuus 18.03.2016 13:01 ERJA ELO


Apteekkimaksu muuttuu apteekkiveroksi
18.03.2016 11:48 INKERI HALONEN

Apteekkijärjestelmä 18.03.2016 11:48 INKERI HALONEN


Näin toimii Apteekin Terveyspiste
17.03.2016 13:36 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 17.03.2016 13:36 ERJA ELO


Suomessa toimii jo kymmenen Apteekin Terveyspistettä
17.03.2016 13:34 ERJA ELO

Uudistuva apteekki 17.03.2016 13:34 ERJA ELO