Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Optimointi vai nettipimento?

30.08.2012 18:41

,

Yhä useammin netissä olevaa tietoa etsitään hakukoneyhtiö Googlen palveluiden avulla. Googlesta on hyvä tietää perusasiat, mutta siihen on suhtauduttava myös terveen kriittisesti.

Harva internetin palvelu on yhtä merkittävässä asemassa kuin Googlen hakukone. Esimerkiksi Suomessa 97 prosenttia kaikista hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään Googlella.

Koodiviidakko Oy:n myyntipäällikkö Henri Huovisen mukaan Googlen nykyinen menestys perustuu huolelliseen markkinointiin.

– Googlen taloudellinen menestys pohjautuu siihen, että hakutulosten kylkeen myydään maksettua mainontaa. Maksettu mainonta on suosittua ja kilpailtua yritysten keskuudessa. Suosituimmista avainsanamainoksista maksetaan jopa useita euroja per klikkikerta.

Kun jokin yhtiö saavuttaa valta-aseman, vaarana on aina, että yhtiön on mahdollista käyttää valta-asemaansa väärin. Google on onnistunut toistaiseksi välttymään merkittäviltä yksityisyydensuojanrikkeiltä.

– Kaikki tieto jää Googlen käyttöön ja sitä hyödynnetään monella eri tavalla. Google tosin sanoo pitävänsä käyttäjien yksityisyydestä huolta, mutta tottahan on, että Googlella on valtava tietovarasto ja siten halutessaan se voisi käyttää valta-asemaansa väärin, Huovinen teroittaa.

Google ei kuitenkaan tarkoita ainoastaan hakukonetta, vaan lisäksi Googleen kuuluu joukko muita suosittuja verkkopalveluita, joita on hyvä osata hyödyntää.

Apteekin Google-näkyvyyttä rakennettaessa kannattaa miettiä, kenelle ja millä tavalla apteekki haluaa näkyä. Koska apteekin tavoitteena on tavallisesti mahdollisimman laajan asiakaskunnan tavoittaminen, apteekin kotisivut kannattaa suunnitella asiakkaiden kannalta mahdollisimman helposti löydettäväksi. Tämä tapahtuu hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan teknisiä toimenpiteitä, jotka tähtäävät verkkosivujen sijoittumiseen hakukonelistojen kärkeen. Googlen tarjoamia ilmaisia välineitä hakukoneoptimoinnin onnistumisen arviointiin ovat esimerkiksi Google Analytics, Google Webmaster Tools ja Google Trends -työkalut.

Kun hakukoneoptimointi toteutetaan hyvin, lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla. Sivujen näkyvyys hakukoneissa, blogeissa, keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa lisääntyy. (IS)

Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.

Arkisto


Porvoossa kokeillaan – Maksuttomat hoitotarvikkeet voi hakea apteekeista
15.11.2016 08:49 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 15.11.2016 08:49 INKERI HALONEN


Viranomaiset lisäävät tarkastuksia – Ruotsissa kiistellään apteekkien työoloista
14.11.2016 11:00 INKERI HALONEN

Ulkomaat 14.11.2016 11:00 INKERI HALONEN


Osteoporoosin hoitoon on tulossa uusia lupaavia lääkkeitä
14.11.2016 09:36 VIRPI EKHOLM

Lääkekehitys 14.11.2016 09:36 VIRPI EKHOLM


Fimea peruutti Renkomäen apteekkarin apteekkiluvan
11.11.2016 13:00 INKERI HALONEN

Potilasturvallisuus 11.11.2016 13:00 INKERI HALONEN


Lääkekorvausjärjestelmän kehittämistarpeita arvioidaan
11.11.2016 09:23 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 11.11.2016 09:23 INKERI HALONEN


HS: Nousiaisten apteekin entistä apteekkaria epäillään rikoksista
10.11.2016 20:11

10.11.2016 20:11


Duodecim ja Apteekkariliitto vahvistavat yhteistyötään
10.11.2016 14:00 INKERI HALONEN

YHTEISTYÖ 10.11.2016 14:00 INKERI HALONEN


Hilan johtaja riskinjakomenettelystä: "Askel maailmaan, jota emme tunne kovin hyvin"
09.11.2016 10:00

Lääkekorvaukset 09.11.2016 10:00


Dementialääkeostojen kustannukset ja Kela-korvaukset kasvussa
07.11.2016 12:34 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 07.11.2016 12:34 INKERI HALONEN


Katri Outinen vahvistaa Santenin asemia Euroopan silmälääkemarkkinoilla
07.11.2016 09:12 ERJA ELO

Lääketeollisuus 07.11.2016 09:12 ERJA ELO