Näätsaari: Palvelujen saatavuuteen kiinnitettävä huomiota
30.04.2012 11:09
Nykyinen järjestelmä toimii hyvin, mutta jatkossa entistä enemmän on kiinnitettävä huomiota siihen, että palveluja on tarjolla tasavertaisesti, totesi valtiosihteeri Sinikka Näätsaari Apteekkaripäivillä.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin (sd.) valtiosihteeri Sinikka Näätsaaren mukaan maanlaajuinen muuttoliike ja väestön keskittyminen vaikuttavat myös apteekkipalveluihin.
Näätsaari muistutti, että 80 prosenttia Suomen väestöstä joutuu jonottamaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle yli kaksi viikkoa.
– Apteekkiin jokainen suomalainen pääsee todennäköisesti vielä saman päivän aikana. Apteekin kynnys on matala. Toivon, että tätä tosiasiaa hyödynnetään jatkossa myös yhteistyössä.
Terveys- ja hoitosuunnitelma vaatii hiomista
Viime hallituskaudella käynnistettyyn Toimiva terveyskeskus -ohjelmaan sisältyvä terveys- ja hoitosuunnitelmalta puuttuu Näätsaaren mukaan vielä selkeä yhtenäinen rakenne.
– On tiedossa, että hoitosuunnitelmien laatiminen on ollut hyvin vaihtelevaa sekä terveyskeskuksissa että sairaaloissa. Jos suunnitelmia on laadittu, potilaan rooli suunnitelmassa on usein ollut vain hoidon kohteena oleminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle tehtäväksi laatia kansallinen rakenne terveys- ja hoitosuunnitelmalle, joka laaditaan potilaan kanssa eri ammattiryhmien yhteistyönä potilaan tarpeet huomioiden.
– Terveys- ja hoitosuunnitelma on ensimmäinen askel kohti asiakkaan laajaa hoito- ja palvelusuunnitelmaa. Toivon, että tulevaisuudessa pohditaan myös, miten terveys- ja hoitosuunnitelmaa voitaisiin parhaiten hyödyntää apteekeissa. (TK)
Arkisto
ADHD-lääkkeen pitkäaikaista käyttöä tulisi välttää
|
Diabeteksen hoito- ja lääkekulut jyrkässä kasvussa
|
Pfizer ostaa Wyethin
|
Lääkelaitos: Farestonin sydänriskit pieniä
|
Heikki Vahtera Suomen IMS Health:n johtoon
|
Orionin rintasyöpälääkkeen käyttöä rajoitetaan
|
Laihdutuslääke tulee itsehoitoon
|
Marja-Liisa Partanen: "Hyvin haasteellinen tehtävä"
|
Asiakkaat huipputyytyväisiä apteekkeihin
|
Apteekkari uudistui ja monipuolistui
|