Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luvialaisapteekki iloittelee somessa

Kentältä   23.10.2020 09:58  Tomi Kangasniemi Tomi Kangasniemi

,

Farmaseutit Pauliina Reuna (vas.) ja Mari Pentikäinen ovat tottuneet siihen, että apteekkari Heli Mäntysalon palveluksessa some-heittäytyminen on osa työnkuvaa.

Apteekkari Heli Mäntysalon mielestä sosiaalinen media on apteekeille vielä vähän käytetty voimavara.

Luvian apteekki tunnetaan hersyvistä some-päivityksistään. Persoonaa ei pelätä laittaa peliin.

Luvian apteekin Facebook-sivuilla seikkailevat niin sketsihahmo Tanhupallo kuin apteekkari Heli Mäntysalon Kalle-koirakin. Mäntysalon mukaan somesuosion salaisuutena on persoonallisuus.

– Olemme laittaneet itseämme likoon, ja se on ollut ihan tietoinen asia. Niin tuodaan apteekki lähemmäksi ihmistä.

Onnistunut julkaisu nolottaa jälkikasvua

Mäntysalo on ollut apteekkarina Luvialla pian neljä vuotta. Kun hän aloitti, apteekille perustettiin Facebook- ja Instagram-sivut. Ajatuksena oli, että niistä tehdään omannäköiset.

Mäntysalo sanoo, että vaikka esimerkiksi Apteekkariliitolta tulee hyvää materiaalia, pelkästään sen linkkaaminen apteekin some-kanaviin ei vielä herätä kiinnostusta. Kun taas somessa seikkailee oma koira, voi sen avulla tuoda esiin tietoa esimerkiksi eläinten hoidosta ja siihen liittyvistä tuotteista.

Some-palaute on Mäntysalon mukaan ollut palkitsevaa. Hän kertoo olevansa itsekin hämmästynyt siitä, että pieni maalaisapteekki on kerännyt huimat 2 600 Facebook-tykkääjää.

– Olemme olleet iloisesti yllättyneitä, että ihmiset ovat löytäneet sivut. Ne ovat aika kotikutoiset, mutta siitä on saatu hyvää palautetta, ettemme ole niin virallisia. Paljon teemme fiilispohjalta ja osaamme nauraa itsellemme. Jos lapset sanovat, että taas saa hävetä ja kärsiä, niin se on hyvä, Mäntysalo naurahtaa.

Some vie aikaa, mutta se kannattaa

Mäntysalo kertoo, ettei somesuosion saavuttamiseksi tarvitse olla ammattilainen. Tärkeintä on, että henkilökunta lähtee mukaan. Mäntysalo onkin kiitollinen, että Luvialla ideoille ei pantu hanttiin.

– Ei tällainen varmasti kaikille sovi, mutta me olemme pieni apteekki ja tunnemme asiakkaamme. Tuntuu, että ihmiset ovat ottaneet meidät omakseen ja olen heidän apteekkarinsa. Täällä vaihdetaan kuulumiset ja me muistamme, mistä asiakkaiden kanssa on puhuttu.

Somenäkyvyys ei tietenkään tule itsestään. Se vaatii myös työntekoa ja panostamista.

– Jos idea on hyvä ja ajankohtainen, se toteutetaan asiakaspalvelun lomassa. Aikaa se vie ja on välillä työlästä.

Mäntysalo kannustaa kuitenkin apteekkeja someaktiivisuuteen.

– Se on apteekeilla yhä käyttämätön voimavara. Siitä saisi irti paljon enemmän.

Koronaepidemia on Heli Mäntysalon mukaan näkynyt Luvian apteekissa niin, että asiakaskäyntejä on ollut vähemmän, mutta kerralla on ostettu tavallista enemmän.

Korona muutti suunitelmia

Luvian apteekilla oli tällekin vuodelle mielessä monenlaisia uusia markkinointi-ideoita, mutta koronakevät ja -kesä muuttivat suunnitelmia. Myös apteekin päivärutiinit muuttuivat keväällä muutamassa päivässä täysin.

Vaikka koronatilanne oli koko Satakunnassa lopulta aika rauhallinen, piti siihen varautua. Ohjeistusten tultua tilattiin tiskille suojat. Apteekissa jakauduttiin myös aamu- ja iltavuoroihin, eivätkä eri vuorolaiset olleet samaan aikaan tiloissa. Näin apteekin toiminta olisi voinut jatkua karanteenista huolimatta.

– Meillä oli myös varasuunnitelma. Eli jos ovi olisi pitänyt sulkea, olisimme voineet palvella luukun kautta. Sitä ei onneksi keväällä tarvittu, Mäntysalo kertoo.

Apteekkarissa korona aiheutti aluksi pelkoa. Ensimmäinen huoli oli, että mitä jos kaikki sairastuvat. Lisäksi hoidettavana oli hoivakodin ja kotihoidon annosjakelut. Mäntysalo hankkikin avukseen rekryfirmalta varafarmaseutin sekä paikallisia lukiolaisia.

– Somessa infosimme tilanteesta koko ajan. Apua tarvittiin, kun esimerkiksi riskiryhmien tilaukset tulivat puhelimen kautta. Sitten olivat kotiinkuljetukset, ja annoimme myös lääkeneuvontaa pihalla.

Vaikka apteekkarista tuntui aluksi siltä, että kaikki kaatuu kerralla niskaan, arki saatiin nopeasti rullaamaan. Puhelimet kävivät kuumana, kun koko henkilökunta ei eri vuorojen aikana nähnyt toisiaan.

– Paljon soittelimme, ja aina kello 12–13 meillä oli ovet kiinni. Silloin hoidettiin hoivakodit, lääketilaukset, vahdinvaihto, tilojen desinfiointi sekä lääketilausten kuljettaminen koteihin.

Apuna oli myös paikallisen urheiluseuran Luvian Vedon väki. He hoitivat kuljetuksia vapaaehtoisina.

Mäntysalo kiittele Apteeekkariliittoa hyvästä tuesta korona-aikana. Liitto auttoi, kun oma työpanos piti ohjata asiakaspalveluun.

Kaiken kaikkiaan Mäntysalosta tuntuu, että ainakin koronan ensimmäisestä aallosta selvittiin varsin hyvin.

– Pieniä investointeja piti toki tehdä, kuten suojat ja käsidesiautomaatti. Myynnissä korona näkyi niin, että ihmiset keskittivät ostoksia. Käyntejä oli vähemmän, mutta kerralla ostettiin sitten enemmän, Mäntysalo tiivistää.

Luvian apteekki

  • Eurajoen 2. apteekki
  • Perustettu 1.4.1933
  • Henkilökuntaan kuuluu farmaseutti ja tekninen työntekijä. Lisäapuna käytetään vuokrafarmaseuttia sekä koululaisia.
  • Avoinna ma–pe klo 9–18 ja la klo 10–16
  • Lähin kilpailija on 10 kilometrin päässä sijaitseva Eurajoen apteekki

Apteekkarina Luvialla

  • Luvian apteekki tekee tiivistä yhteistyötä kunnan kanssa. Heli Mäntysalo on päivittänyt kunnan kotihoidon ja hoivakotien lääkehoitosuunnitelman, ja hoivakotien tarpeesta apteekki on nykyisin auki myös lauantaisin.
  • Luvian terveysasema sijaitsee tien toisella puolella.
  • Luvia kuuluu Eurajoen kuntaan. Kirkonkylässä asuu paljon ikäihmisiä, ja Luvia on myös vilkas mökkikunta. Työmatkaliikenne suuntautuu erityisesti Poriin, jonne on matkaa vajaa 20 kilometriä.

Arkisto


Kalevauva-kampanjasta lukion oppimateriaalia
15.02.2019 12:50 OLLI-PEKKA TIAINEN

Kampanjat 15.02.2019 12:50 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkarit: Omistuksen vapauttamisen jälkeen naapurimaidemme apteekkien omistajiksi on tullut tahoja, joille lääkeneuvontaa tärkeämpää on liiketoiminnan hyvä tuotto. Ja tuottoa on kasvatettu nimenomaan tinkimällä farmaseuttisesta henkilökunnasta. Aivan samoin kävisi Suomessa, jos apteekkien omistus vapautettaisiin.
15.02.2019 12:24

15.02.2019 12:24


Apteekkarit: Savuttomuus, monipuolinen ja vähäsuolainen ruokavalio sekä fyysisesti aktiivinen elämäntapa auttavat elämään terveempänä ja pidempään.
15.02.2019 09:05

15.02.2019 09:05


Kolmella terveystekijällä saa yhdeksän tervettä vuotta
15.02.2019 09:02 UUTISPALVELU DUODECIM

Elämäntavat 15.02.2019 09:02 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkarit: Apteekkien tulostaso laski ja keskinäiset erot kasvoivat.
14.02.2019 16:27

14.02.2019 16:27


Mediuutiset haastaa apteekit mukaan Kiitä kollegaa -kampanjaan
14.02.2019 16:19 ERKKI KOSTIAINEN

työyhteisö 14.02.2019 16:19 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkien kannattavuuserot ovat kasvaneet
14.02.2019 16:05 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääketalous 14.02.2019 16:05 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkarit: Crohnin tauti näyttäisi kehittyvän tavallista todennäköisemmin lapsille, jotka ovat altistuneet antibiooteille raskauden aikana. Varhaislapsuuden antibioottikuureilla ei havaita samanlaista vaikutusta.
14.02.2019 08:47

14.02.2019 08:47


Antibioottialtistus raskauden aikana yhteydessä varhain alkavaan Crohnin tautiin
14.02.2019 08:39 UUTISPALVELU DUODECIM

antibiootit 14.02.2019 08:39 UUTISPALVELU DUODECIM


Apteekkarit: Lihavuus voi heikentää munuaisten toimintaa kohonneen verenpaineen, insuliiniresistenssin, tulehdustilan ja kolesteroliongelmien välityksellä
12.02.2019 09:52

12.02.2019 09:52