Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luusto-kampanja osoittautui tarpeelliseksi

28.10.2013 09:00 EEVA-RIITTA SEPPÄLÄ-HOLMBERG

, Eeva-Riitta Seppälä-Holmberg

Apteekeissa parin viikon ajan näkynyt Luustoterveys-kampanja on herätellyt suomalaisia huomaamaan, mitä kaikkea hyvä luustoterveys vaatiikaan.

Apteekit kiittelevät erityisesti Luustoliiton lanseeraaman Luustoviikon näkymistä eri medioissa. Sen pohjalta moni on osannut suunnistaa apteekkiin kyselemään aiheesta lisää.

Tiedonjano on ollut runsasta.

- Eri ruoka-aineiden kalsiumpitoisuuksia kuvaava esite loppui meiltä jo viikossa, eli lisää oli tilattava miltei heti!, Sipoon 1. apteekin proviisori Heidi Saraneva kertoo.

Myös Oravaisten apteekissa samainen esite loppui rytinällä.

- Joku taisi viedä kerralla lähes koko nipun, varmastikin levittääkseen niitä eteenpäin. Onnistuimme saamaan niitä onneksi vielä lisää, apteekkari Mona Heikfolk sanoo.

Aktiivisesti
puheeksi

Sipoon apteekki on ottanut luustoterveyden asiakkaiden kanssa aktiivisesti puheeksi erityisesti reseptintoimituksessa.

- Mikäli asiakkaalle toimitetaan esimerkiksi luustokatolääkettä, tai asiakas on iäkäs tai kyseessä on lapsiperhe, asia on ollut helppo ottaa esille. Olemme käyneet yhdessä läpi ruokavaliota ja miettineet kalkin ja d-vitamiinin lisätarvetta, Saraneva kuvailee.

Samalla asiakkaan kanssa on tehty osteoporoosin riskiä kartoittava kysely. Testi on Saranevan mukaan tukenut hyvin farmaseutin työtä ja ollut asiakkaalle erittäin havainnollinen.

Oravaisten Heikfolk pahoittelee sitä, että osteoporoosin riskiä mittaava kysely on vain suomeksi. Apteekin asiakkaat ovat lähes täysin ruotsinkielisiä, eikä vanhempi väestö puhu suomea välttämättä lainkaan.

- Olemme joutuneet kääntämään testiä asiakkaille tiskissä, se on ollut aika työlästä, Heikfolk toteaa.

Muuten Saraneva ja Heikfolk kiittelevät kampanjamateriaalia erinomaiseksi.

Hups! Noinko vähän
kalkkia saankaan?

Saranevan mukaan moni apteekin henkilökunnasta havahtui työpaikkakoulutuksessa itsekin huomaamaan, miten vaikeaa kalsiumia on saada tarpeeksi ruoasta.

- Ennen kuin aloitimme kampanjan, kävimme koulutusmateriaalin henkilökunnan kanssa läpi. Ihmettelimme, että miten paljon sitä kalsiumpitoisia ruokia pitäisikään syödä, jotta saisi tarvittavan määrän kalkkia. Oli tämä hyvä herätys myös itselle!

INKERI HALONEN

Aiheesta aiemmin:

Lujat luut vaativat työtä >

Arkisto


D-vitamiinin vajeen korjaaminen vähentää COPD-oireita
17.02.2015 09:48

D-vitamiini 17.02.2015 09:48


Hydroksitsiinin käytölle uusia rajoituksia
17.02.2015 09:40

17.02.2015 09:40


Rasagiliini vaihtokelpoisten listalle
13.02.2015 13:03

Lääkevaihto 13.02.2015 13:03


Harvinaisille lääkkeille ennätysmäärä myyntilupia
13.02.2015 08:44

harvinaislääkkeet 13.02.2015 08:44


Oulussa alkaa farmaseuttien muuntokoulutus
12.02.2015 10:06

12.02.2015 10:06


Lääkehoitoon sitoutumisesta tarvitaan tutkimusta
12.02.2015 08:59

12.02.2015 08:59


Tyytyväisyys elämään lujittaa luustoa
11.02.2015 08:56

11.02.2015 08:56


D-vitamiinin vähyys saattaa lisätä sydänriskejä
11.02.2015 08:19

D-vitamiini 11.02.2015 08:19


Suomessa löydettiin tunnetulle syöpälääkkeelle uusi käyttökohde
10.02.2015 10:36

10.02.2015 10:36


Lääketeollisuus lisää avoimuutta
10.02.2015 09:01

10.02.2015 09:01