Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luotettavaa vertaistukea kaivataan

22.04.2010 13:26 KUVAPÖRSSI

, KUVA: KUVAPÖRSSI

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan apteekkien ja muun terveydenhuollon tulisi kehittää uusia lääkeinformaatiopalveluja nykyisten palveluiden rinnalle. Erityisesti masentuneet kaipaavat luotettavaa vertaistukea internettiin.

Proviisori Marika Pohjanoksa-Mäntylä osoittaa huomenna Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa tarkastettavassa väitöstyössään, että apteekkien ja muun terveydenhuollon tuottamalle asialliselle lääkeinformaatiolle on erityisesti internetissä tilausta.

Pohjanoksa-Mäntylä tarkasteli tutkimuksessaan puhelin- ja sähköpostineuvontaa sekä erityisesti internetin käyttöä masentuneiden lääketiedon lähteenä.

Vaikka lääkärit ja apteekkien farmaseuttinen henkilökunta ovat kuluttajien pääasiallisia lääketiedon lähteitä, on lääketiedon etsiminen internetistä lisääntynyt.

Internetin ryhmäkeskusteluissa masentuneet kuulevat myös vertaistensa kokemuksia masennuslääkkeiden käytöstä ja saavat intiimiä tietoa ilman leimautumisen pelkoa, mikä lisää internetin suosiota lääketiedon lähteenä. Vertaistuen suotaisiin olevan kuitenkin luotettavampaa.

– Olisikin hienoa, jos terveydenhuolto voisi tarjota internetissä esimerkiksi sellaista palvelua, jossa vertaiset ja ammattilaiset voisivat yhdessä keskustella asioista turvallisessa ja luotettavassa viestintäympäristössä, Pohjanoksa-Mäntylä toteaa.

Tutkimuksen mukaan apteekkien ja muun terveydenhuollon tulisi kehittää nykyisten rinnalla uusia lääkeinformaatiopalveluja.

– Esimerkiksi kysymysten lähettäminen apteekin farmaseuttiselle henkilöstölle apteekin kotisivujen kautta on yksi esimerkki jo käytössä olevista palveluista, Pohjanoksa-Mäntylä tiivistää.

Tutkimus perustui Yliopiston Apteekin tietopalveluun soitettuihin reseptilääkkeitä koskeviin puheluihin (n=942), Suomen aikuisväestöä edustavaan kyselytutkimukseen (n=2348), kuuteen masentuneille suunnattuun ryhmäkeskusteluun (n=29) sekä apteekkien sähköpostineuvontaa testaaviin masennuslääkkeisiin liittyviin sähköpostikyselyihin (n=161).

Proviisori Marika Pohjanoksa-Mäntylä väittelee 23. huhtikuuta kello 12 Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa aiheesta "Medicines information sources and services for consumers - A special focus on the Internet and people with depression ". Biokeskus 2, auditorio 1041, Viikinkaari 5.

Arkisto


H1N1-rokotukset vaihtelevat kunnittain
01.10.2009 09:17

01.10.2009 09:17


Rinnakkaistuonti romahti
01.10.2009 08:59

01.10.2009 08:59


Vapaa hinnoittelu ei innosta
01.10.2009 08:56

01.10.2009 08:56


STM:ssä avoimet ovet lauantaina
30.09.2009 17:47

30.09.2009 17:47


Pfizer valmiina taisteluun
30.09.2009 16:03

30.09.2009 16:03


Viagra saamassa geneerisiä kilpailijoita
30.09.2009 09:12

30.09.2009 09:12


Uusi pneumokokkirokote tulossa markkinoille
30.09.2009 07:30

30.09.2009 07:30


Probioottibakteereista lisää tietoa
29.09.2009 15:29

29.09.2009 15:29


Ennaltaehkäisy vähentää tehokkaasti aivohalvauksia
29.09.2009 10:49

29.09.2009 10:49


Tavoitteena savuton Suomi
29.09.2009 09:39

29.09.2009 09:39