Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luotettavaa vertaistukea kaivataan

22.04.2010 13:26 KUVAPÖRSSI

, KUVA: KUVAPÖRSSI

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan apteekkien ja muun terveydenhuollon tulisi kehittää uusia lääkeinformaatiopalveluja nykyisten palveluiden rinnalle. Erityisesti masentuneet kaipaavat luotettavaa vertaistukea internettiin.

Proviisori Marika Pohjanoksa-Mäntylä osoittaa huomenna Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa tarkastettavassa väitöstyössään, että apteekkien ja muun terveydenhuollon tuottamalle asialliselle lääkeinformaatiolle on erityisesti internetissä tilausta.

Pohjanoksa-Mäntylä tarkasteli tutkimuksessaan puhelin- ja sähköpostineuvontaa sekä erityisesti internetin käyttöä masentuneiden lääketiedon lähteenä.

Vaikka lääkärit ja apteekkien farmaseuttinen henkilökunta ovat kuluttajien pääasiallisia lääketiedon lähteitä, on lääketiedon etsiminen internetistä lisääntynyt.

Internetin ryhmäkeskusteluissa masentuneet kuulevat myös vertaistensa kokemuksia masennuslääkkeiden käytöstä ja saavat intiimiä tietoa ilman leimautumisen pelkoa, mikä lisää internetin suosiota lääketiedon lähteenä. Vertaistuen suotaisiin olevan kuitenkin luotettavampaa.

– Olisikin hienoa, jos terveydenhuolto voisi tarjota internetissä esimerkiksi sellaista palvelua, jossa vertaiset ja ammattilaiset voisivat yhdessä keskustella asioista turvallisessa ja luotettavassa viestintäympäristössä, Pohjanoksa-Mäntylä toteaa.

Tutkimuksen mukaan apteekkien ja muun terveydenhuollon tulisi kehittää nykyisten rinnalla uusia lääkeinformaatiopalveluja.

– Esimerkiksi kysymysten lähettäminen apteekin farmaseuttiselle henkilöstölle apteekin kotisivujen kautta on yksi esimerkki jo käytössä olevista palveluista, Pohjanoksa-Mäntylä tiivistää.

Tutkimus perustui Yliopiston Apteekin tietopalveluun soitettuihin reseptilääkkeitä koskeviin puheluihin (n=942), Suomen aikuisväestöä edustavaan kyselytutkimukseen (n=2348), kuuteen masentuneille suunnattuun ryhmäkeskusteluun (n=29) sekä apteekkien sähköpostineuvontaa testaaviin masennuslääkkeisiin liittyviin sähköpostikyselyihin (n=161).

Proviisori Marika Pohjanoksa-Mäntylä väittelee 23. huhtikuuta kello 12 Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa aiheesta "Medicines information sources and services for consumers - A special focus on the Internet and people with depression ". Biokeskus 2, auditorio 1041, Viikinkaari 5.

Arkisto


Muuntokoulutus farmaseutiksi alkaa taas
25.01.2011 08:22

25.01.2011 08:22


Osa antibiooteista haitaksi verenpainelääkityksen kanssa
24.01.2011 09:56

24.01.2011 09:56


Rytmihäiriölääke EMA:n tarkkailussa
24.01.2011 09:44

24.01.2011 09:44


Apteekki loistaa asiakaspalvelussa
24.01.2011 09:22

24.01.2011 09:22


Apteekkariliiton ja Kelan yhteistyö laajenee
21.01.2011 12:12

21.01.2011 12:12


PGEU: Yhteiseurooppalaisessa reseptissä vielä haasteita
21.01.2011 10:25

21.01.2011 10:25


D-vitamiini ja kalkki voivat vähentää kaatumisia
20.01.2011 12:14

20.01.2011 12:14


Seroquel Prolongin korvattavuus jatkuu ja laajenee
19.01.2011 11:02

19.01.2011 11:02


Statiineja ei sittenkään kaikille
19.01.2011 10:57

19.01.2011 10:57


Suboxonen korvattavuus katkolla
19.01.2011 10:11

19.01.2011 10:11