Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Farmasian Päivät alkoivat tänään – teemana järkevä lääkehoito
17.11.2017 09:00 ERJA ELO

Farmasian Päivät 17.11.2017 09:00 ERJA ELO


Suolistobakteerit voivat suojata verenpaineen kohoamiselta
16.11.2017 10:25 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkekehitys 16.11.2017 10:25 UUTISPALVELU DUODECIM


Hehku-ketju aloittaa tammikuun lopussa
15.11.2017 14:08 ERJA ELO

15.11.2017 14:08 ERJA ELO


Katariina Kalsta on valittu Farmasian oppimiskeskuksen toiminnanjohtajaksi
14.11.2017 14:35

Koulutus 14.11.2017 14:35


Matkahuollon paketit myös Laajasalon apteekista
13.11.2017 09:15 INKERI HALONEN

Apteekin lisäpalvelut 13.11.2017 09:15 INKERI HALONEN


Farmaseuttinen arviointi kevensi pitkäaikaista lääkekuormaa
09.11.2017 11:14 EVELIINA HAGELBERG-HÄKKINEN

Lääkitys kuntoon 09.11.2017 11:14 EVELIINA HAGELBERG-HÄKKINEN


Tutkimus: Lumevaikutus ei selitä masennuslääkkeiden tehoa
08.11.2017 09:40 VIRPI EKHOLM

Lääkehoito 08.11.2017 09:40 VIRPI EKHOLM


Apta ja SFL neuvottelutulokseen työehtosopimusneuvotteluissa
07.11.2017 16:18

työmarkkinat 07.11.2017 16:18


Kuluttaja-asiamies määräsi kiellon Suomen Apteekille harhaanjohtavasta puhelinmarkkinoinnista
07.11.2017 12:10 INKERI HALONEN

Valeapteekki 07.11.2017 12:10 INKERI HALONEN


Albert Wuokon Palkinto 2017 Professori Heikki Ruskoaholle
06.11.2017 10:58

Palkitut 06.11.2017 10:58