Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Apteekkariliitto jakoi ansiomerkkejä
30.11.2018 11:21 ERKKI KOSTIAINEN

Palkitut 30.11.2018 11:21 ERKKI KOSTIAINEN


Kuolemantuomiosta krooniseksi sairaudeksi – testaa tietosi HIV:stä!
30.11.2018 11:03 INKERI MERILUOTO

HIV 30.11.2018 11:03 INKERI MERILUOTO


Yksinkertaista ja toimivaa - Seinäjoki pani kontrollit kuntoon
29.11.2018 11:50 INKERI MERILUOTO

Apteekki palvelee 29.11.2018 11:50 INKERI MERILUOTO


Lääketeollisuus Brexit-käänteistä: ”Varaudumme yhä sopimuksettomaan eroon”
27.11.2018 14:00 ERJA ELO, INKERI MERILUOTO

Lääkejakelu 27.11.2018 14:00 ERJA ELO, INKERI MERILUOTO


Terveydeksi! on viikon aikakauslehti
23.11.2018 10:46 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekki palvelee 23.11.2018 10:46 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekin ja kotihoidon yhteistyö vähentää lääkeriskejä
23.11.2018 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkehoito 23.11.2018 10:30 OLLI-PEKKA TIAINEN


Apteekkari uskoo yhä Rediin
21.11.2018 10:11 OLLI-PEKKA TIAINEN

Apteekkijärjestelmä 21.11.2018 10:11 OLLI-PEKKA TIAINEN


Alzheimer-potilailla päälleikäistä uni- ja kipulääkitystä
20.11.2018 08:05 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkehoito 20.11.2018 08:05 OLLI-PEKKA TIAINEN


Antibioottikampanja jälleen vuoden lääkekampanja
16.11.2018 17:01 OLLI-PEKKA TIAINEN

Lääkemarkkinointi 16.11.2018 17:01 OLLI-PEKKA TIAINEN


Helsingin Herttoniemen apteekista Vuoden opetusapteekki
16.11.2018 17:00 ERJA ELO

Palkitut 16.11.2018 17:00 ERJA ELO