Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Läski laimentaa lääkkeen
02.03.2011 21:05

02.03.2011 21:05


Terveydeksi!-lehdellä yli 1,2 miljoonaa lukijaa
01.03.2011 10:30

01.03.2011 10:30


Meda nappasi Antulan
28.02.2011 10:15

28.02.2011 10:15


Vaihdevuodet tuntuvat myös suussa
28.02.2011 09:48

28.02.2011 09:48


Apteekkariliitto: Taksan uudistukseen käytettävä viitehintasäästöjä
25.02.2011 08:36

25.02.2011 08:36


Elämäntapamuutos kysyy itseluottamusta
25.02.2011 00:00

25.02.2011 00:00


Joka neljäs statiinilääkitys muutetaan nopeasti
23.02.2011 14:40

23.02.2011 14:40


Lääkekaapit jäävät historiaan
23.02.2011 14:00

Palvelupisteet 23.02.2011 14:00


Lääkehoitojen arviointitiedot yhtenäistetään
23.02.2011 13:51

23.02.2011 13:51


KHO hakee EU:lta apua Tammiston sivuapteekkikiistaan
21.02.2011 11:18

21.02.2011 11:18