Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Tilitoimistoon tyytyväiset
27.06.2013 10:24

27.06.2013 10:24


Diabetesriski kasvaa kun lihansyöntiä lisää
26.06.2013 10:20

26.06.2013 10:20


Luc Besançon FIP:n pääsihteeriksi
25.06.2013 14:14

25.06.2013 14:14


Influenssarokotukset estävät miljoonia sairastumisia vuosittain
24.06.2013 14:19

24.06.2013 14:19


Myös aikuisten narkolepsiavahingot korvataan
24.06.2013 11:08

24.06.2013 11:08


Kangasalan apteekissa huippupalvelua
20.06.2013 14:56

20.06.2013 14:56


Korkea leposyke ennustaa terveiden sydänriskejä
19.06.2013 08:21

19.06.2013 08:21


Varovaisuutta diklofenaakin käyttöön
18.06.2013 13:49

18.06.2013 13:49


Diabetes ja syöpä liittyvät toisiinsa
18.06.2013 13:41

18.06.2013 13:41


Tiedossa runsas hyttyskesä
17.06.2013 13:39

17.06.2013 13:39