Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Luonnonkosmetiikka pyrkii apteekkeihin – lisää tutkimustietoa kaivataan

kosmetiikka   19.12.2017 09:14  ERJA ELO

KATJA LÖSÖNEN, KATJA LÖSÖNEN

Apteekkien hyllyille olisi tulossa useita luonnonkosmetiikan valmistajia ja tuotesarjoja. Apteekeissa kaivataan kuitenkin tietoa tuotteiden tehosta ja vaikutuksesta – pelkkä luonnonmukaisuus ei riitä.

Luonnonkosmetiikan kysyntä on luonut Suomeen kymmeniä pieniä valmistajia, jotka pyrkivät apteekkien hyllyille ja maailman markkinoille.

Apteekin valikoimiin pääseminen on yrityksille merkki laadusta. Esimerkiksi Olivia Klein haluaa, että hänen nimikkotuotesarjaansa myydään nimenomaan apteekista.

– Myynti edellyttää asiantuntemusta ja tietoa ihosairauksista, sekä henkilökohtaista, luotettavaa neuvontaa tuotteiden käyttöön. Mielestäni vain apteekit kykenevät terveydenhuollon ammattilaisina tarjoamaan tämän kaiken.

Viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta muistuttaa, että apteekkikosmetiikan ostajilla on usein sairauden tai sen hoidon herkistämä iho.

Aaltosen mukaan luonnonkosmetiikan ongelmana on usein se, että tuotteiden ainesosaluettelot (INCI) ovat puutteellisia ja suomenkieliset tekstitkin aika suppeita.

– Puutteellinen INCI-lista estää tuotteiden suosittelun. Myös luonnosta peräisin olevien ainesosien, kuten kasviuutteiden, allergisoivuudesta ei ole välttämättä tarkkaa tietoa.

Haasteena onkin seuloa lukuisista pienistä luonnonkosmetiikkaa tarjoavista yrityksistä parhaat.

– Luonnonkosmetiikkafirmoilla on marginaalinen markkinointibudjetti verrattuna isoihin kansainvälisiin kosmetiikkayrityksiin. Jos apteekki ottaa tällaisen sarjan tuotteita myyntiin, sen pitää itse panostaa tuotteiden markkinointiin ja henkilökunnan kouluttamiseen.

Osaa sarjoista ei saa apteekkien käyttämistä tukkuliikkeistä. Tämä aiheuttaa lisätyötä, koska tuotteiden menekkiä ja rahtikuluja täytyy seurata erikseen.

Arkisto


Teini-iän paino kertoo sydämen vajaatoimintariskin
29.07.2016 10:58 ERJA ELO

sydän 29.07.2016 10:58 ERJA ELO


Diabetesta sairastavat alttiita myös monille syöville
29.07.2016 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM

diabetes 29.07.2016 09:03 UUTISPALVELU DUODECIM


Lääkärilehti: Lääkkeitä vedetään pois myynnistä
28.07.2016 13:02 ERJA ELO

Lääkeväärennökset 28.07.2016 13:02 ERJA ELO


Masennuslääkkeet huonoja lasten vakaviin masennuksiin
27.07.2016 09:22 UUTISPALVELU DUODECIM

Lääkehoito 27.07.2016 09:22 UUTISPALVELU DUODECIM


Täysjyvävilja pidentää elinikää
25.07.2016 09:19 UUTISPALVELU DUODECIM

Ravitsemus 25.07.2016 09:19 UUTISPALVELU DUODECIM


Oriola-KD osti Pharmaservicen
18.07.2016 15:35

Annosjakelu 18.07.2016 15:35


Terveysvaikuttajat Porissa: Hyvä yhteistyö tukee järkevää lääkehoitoa
14.07.2016 14:32 INKERI HALONEN

14.07.2016 14:32 INKERI HALONEN


Apteekkariliitto: Ei vastaa liiton linjaa
13.07.2016 22:26

13.07.2016 22:26


Apteekkarilehti ei lähetä roskapostia
07.07.2016 12:31

huijaus 07.07.2016 12:31


Tutkimus: Apteekin työntekijät luotetuimpia ammattilaisia
07.07.2016 11:36 ERKKI KOSTIAINEN

Luottamus 07.07.2016 11:36 ERKKI KOSTIAINEN