Epidemian toinen aalto on taas hiljentänyt etenkin kauppa- ja liikekeskuksia. Lue lisää »

Rokotushalukkuuteen vaikuttaa eniten näkemys siitä, miten rokote suojaa itsen lisäksi m... Lue lisää »

Apteekeilla voisi olla merkittävä rooli, kun iso osa väestöstä halutaan rokottaa korona... Lue lisää »

Maaliskuinen hamstraus yllätti lääketukut. Toiseen aaltoon tultiin paremmin valmistautu... Lue lisää »

Viro: Ennen kevään apteekkiuudistusta maalatut uhkakuvat eivät toteutuneet, mutta vielä... Lue lisää »

Lääkkeiden piilomainonta huolestuttaa Lääkelaitosta

22.10.2009 13:45

,

Videopalvelu YouTube on reseptilääkemainosten villi länsi. Tämä erektiolääkemainos on katsottu lähes 2,8 miljoonaa kertaa.

Lääkelaitos on huolestunut reseptilääkkeiden piilomainonnan lisääntymisestä. Se on joutunut kuluneen vuoden aikana puuttumaan jo kymmeneen tilanteeseen, joissa suurelle yleisölle on esitetty tietoa reseptilääkevalmisteista.

Lääkelaitoksen mukaan yritykset ovat sijoittaneet reseptilääketietoja kotimaisiin TV-sarjoihin ja radio-ohjelmiin sekä internetin sosiaalisiin medioihin, vaikka reseptilääkkeiden markkinointi suoraan väestölle on kiellettyä. Tuotesijoittelun takia väestö saa tahtomattaan tietoa lääkkeistä tai lääkeyrityksistä.

Aina ei ole selvää, onko kyse tarkoituksellisesta tuotesijoittelusta vai ohjelmantekijöiden sananvapaudesta.

- Kotikatu-sarjassa mainittiin kauppanimeltä alzheimerlääke ja sen lääkepakkaus näytettiin kuvassa. Tämä on kiusallista, mutta täysin laillista, jos yritys ei ole itse tarjonnut tyhjiä pakkauksia käytettäväksi sarjassa, yliproviisori Kristiina Pellas kertoo.

Lääkelaitos ei ole kohdannut tilanteita, joissa lääkeyritykset olisivat maksaneet ohjelmantekijöille tuotteensa mainostamisesta. Sen sijaan on tapauksia, joissa ohjelmantekijät ovat pyytäneet valmistajalta lääkepakkauksia ohjelmaa varten.

- Jos raha liikkuu, teemme heti markkinointikieltopäätöksen.

YouTubessa valtavasti reseptilääkemateriaalia

Lääkemarkkinoinnin asianmukaisuutta valvova Lääkelaitos määrää vuosittain yli 50 selvityspyyntöä lääkelain vastaisen mainonnan takia. Markkinointikieltopäätöksen se tekee kerran kahdessa vuodessa.

Kristiina Pellas arvioi, että lääkevalmisteiden piilomainonta lisääntyy tulevina vuosina.

- Tämä tarkoittaa, että valvonnan tarve eri medioissa kasvaa. Tällä hetkellä radio- ja tv-mainokset on tarkastettu etukäteen ja viranomaiset ovat keskittyneet kirjoitettuun mediaan. Meidän on pakko löytää aikaa uusien medioiden valvontaan.

Vaikeita valvottavia ovat erityisesti internetin sosiaaliset mediat, kuten Googlen omistama videopalvelu YouTube ja keskustelupalstat, joissa yksityishenkilöt voivat kirjoittaa mistä haluavat. Jos lääkeyritys mainostaisi tuotteitaan keskustelupalstalla, Lääkelaitoksen olisi vaikea todistaa sitä.

YouTubesta löytyy valtavasti reseptilääkemateriaalia: enimmäkseen englanninkielisiä mainoksia ja käyttäjien tekemiä videoita.

- Valvonnan kannalta on ongelmallista, että kansalaiset pääsevät videoihin käsiksi, mutta Suomen viranomaiset eivät voi vaikuttaa sisältöihin, Pellas sanoo. (EE)

Arkisto


Toistasataa apteekkia sitoutunut ympäristöajatteluun
09.03.2016 10:51 ERJA ELO

Ympäristö 09.03.2016 10:51 ERJA ELO


Millainen on apteekin rooli tulevaisuudessa? Asiaa pohtivat Blogivieraat
09.03.2016 10:12 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 09.03.2016 10:12 INKERI HALONEN


Lääkekorvaukset kasvoivat
08.03.2016 11:59 INKERI HALONEN

Lääkekorvaukset 08.03.2016 11:59 INKERI HALONEN


Apteekki auttaa pienentämän jätevuorta
08.03.2016 11:09 ERJA ELO

Ympäristö 08.03.2016 11:09 ERJA ELO


Lääkejätettä syntyy jopa 100 miljoonan euron arvosta vuodessa
08.03.2016 11:00 ERJA ELO

Ympäristö 08.03.2016 11:00 ERJA ELO


Etälääkärin vastaanottopalvelu käynnistyy Vähässäkyrössä
07.03.2016 14:29 INKERI HALONEN

Uudistuva terveydenhuolto 07.03.2016 14:29 INKERI HALONEN


Joka toinen käyttää inhalaatiolääkkeitään väärin Norjassa
07.03.2016 09:52 ERJA ELO

astma 07.03.2016 09:52 ERJA ELO


Liikunta ikää parempi sydänriskin ennustaja
07.03.2016 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM

sydän 07.03.2016 09:08 UUTISPALVELU DUODECIM


Hemofilia luo tiiviin suhteen apteekkiin
03.03.2016 14:51 INKERI HALONEN

Apteekki palvelee 03.03.2016 14:51 INKERI HALONEN


Suomalaistutkimus pika-analyysimenetelmistä palkittiin
02.03.2016 14:13 INKERI HALONEN

Tutkimus 02.03.2016 14:13 INKERI HALONEN